Jurnal românesc – 11.12.2024
După ani buni de așteptare, România și Bulgaria ar putea deveni membre cu drepturi depline ale spațiului Schengen.
Mihai Pelin, 11.12.2024, 11:00
Decizia urmează să fie luată, joi, la Bruxelles, în cadrul Consiliului Justiţie şi Afaceri Interne, unde, pentru a putea fi adoptată, are nevoie de unanimitate de voturi din partea statelor membre ale UE.
Austria nu se va opune ca România şi Bulgaria să devină membre cu drepturi depline ale zonei europene de liberă circulaţie Schengen, a declarat, luni, ministrul de interne austriac, Gerhard Karner. România şi Bulgaria au primit acces parţial la spaţiul Schengen începând cu 31 martie, prin deschiderea frontierelor aeriene şi maritime. Controalele la granitele terestre au rămas, însă, în vigoare din cauza opoziţiei Austriei, motivată de preocupările Vienei privind migrația ilegală.
Ridicarea controalelor la frontierele terestre va marca integrarea deplină a celor două țări est-europene în spațiul Schengen, un pas considerat crucial pentru libertatea de circulație în Uniune. România și Bulgaria au aderat la Uniunea Europeană în 2007. Schengen este cel mai mare spațiu de liberă circulație din lume. În prezent, acoperă peste 4 milioane de kilometri pătrați, cu o populație de aproape 420 de milioane de persoane și include 27 de țări.
Institutul Cultural Român de la Varșovia și Teatrul Polonez de Dans din Poznań invită publicul polonez la premiera spectacolului de dans contemporan „Toaca”, în zilele de 12 și 13 decembrie. Spectacolul este rodul a mai multor luni de colaborare între trei coregrafi români apreciați la nivel internațional – Andrea Gavriliu, Mădălina Dan și Ștefan Lupu – și compania de tineri dansatori ai Teatrului Polonez de Dans, cărora li s-au alăturat alți creatori români: dramaturgul Mihaela Michailov, artistul vizual Ștefan Apostol (Luda) și muzicienii Cristian Stanciu (Matze) și Claudiu Urse.
Prin demersul lor, cei trei coregrafi aduc în prim-plan varietatea culturii românești, folosind tehnici și stiluri distincte, interpretând moștenirea teatrală și culturală a României, combinând muzica și dansul. Ei redescoperă tradiții românești și contestă acele stereotipuri care pot denatura receptarea culturii române contemporane. Coproducția româno-poloneză de dans este parte a Sezonului Cultural România–Polonia 2024-2025. Institutul Cultural Român de la Varșovia își propune prin astfel de proiecte să introducă publicului polonez numele unor tineri creatori relevanți pentru fenomenul artelor spectacolului din România, dar și să stabilească colaborări durabile între cele două scene.
Institutul Cultural Român împreună cu Ambasada României în Japonia sprijină proiecția filmului românesc „Rusalka” (r: Claudiu Mitcu) în cadrul Festivalului Filmului european (EU Film Days) ce va avea loc la Tokyo, în perioada 14-27 decembrie.
Lungmetrajul va avea două proiecții în zilele de 16 și 17 decembrie, în prezența regizorului Claudiu Mitcu. „Rusalka”are în prim-plan cinci vechi prieteni ce petrec câteva zile împreună în stațiunea în care mergeau în tinerețe. Unul dintre ei le dă o veste care le va tulbura vacanța. Regizat de Claudiu Mitcu după un scenariu scris în colaborare cu Mihai Mincan (Spre Nord, Emigrant Blues), filmul îi are în distribuție pe actorii Maia Morgenstern (în rolul principal), alături de Rodica Lazăr, Diana Gheorghian, Rodica Negrea, Claudiu Istodor şi Nelu Serghei.
Pelicula reprezintă debutul în ficţiune al regizorului de filme documentare Claudiu Mitcu, cunoscut pentru “Rețeaua” (2015), “Procesul” (2017) și recentul “Hai, România!” (2024). „Este vorba despre cum și cât reușim să ținem în preajmă oamenii importanți, dragi sau esențiali şi cât de șifonați ieșim din propria biografie”, spune regizorul, despre principala miză a filmului. Aflat la cea de-a 22-a ediție, evenimentul se desfășoară sub egida aniversării a 50 de ani de prezență europeană în Japonia.
Expoziţia ‘Andrei Pandele & Dan Perjovschi: Mărturii dinainte şi după Revoluţia din 1989’ poate fi văzută la Universitatea Sodertorn din Stockholm până pe data de 18 decembrie. La 35 de ani de la revoluţia română anticomunistă din 1989, fotografiile lui Andrei Pandele din anii 1970 – 1980 dialoghează despre trecut şi prezent cu desenele site-specific realizate de Dan Perjovschi, provocând vizitatorii, uneori cu umor, la reacţii deopotrivă emoţionale şi critice, afirmă organizatorii.
Andrei Pandele (n. 1945 în România), arhitect de profesie, a dezvoltat o pasiune pentru fotografie care i-a permis să documenteze în secret viața de zi cu zi din România anilor 1970 și 1980. Prima sa expoziție importantă, “Fotografii interzise și imagini personale” (2007), a fost găzduită de Muzeul Național de Artă Contemporană din București.
Dan Perjovschi (n. 1961 în România) a devenit cunoscut după Revoluția din România din 1989 și a expus în bienale și muzee din întreaga lume. Expresia sa artistică este umoristică, subversivă, textuală și comică, lucrând adesea cu text și desene direct în spațiul expozițional.