Povestea săpunului Cheia. Un săpun centenar
Povestea săpunului Cheia ne poartă în timp până la data de 3 martie 1886, când Lippa Brunstein înregistra la primărie fabrica familiei sale.
Ana-Maria Cononovici, 10.12.2024, 16:00
Povestea săpunului Cheia ne poartă în timp până la data de 3 martie 1886, când Lippa Brunstein înregistra la primărie fabrica familiei sale. Și acum, ca atunci, Cheia este o afacere de familie. Și acum, ca atunci, este o marcă ce se promovează prin faptul că foloseşte ingrediente naturale, lucrează, taie şi ştanţează manual, cu deosebită grijă.
Povestea săpunului Cheia, ca şi cea a multor branduri româneşti care au existat în perioada comunistă, precum Dacia, Arctic, Borsec, Timişoreana, Dero, Braiconf, Antibiotice, ciocolata Rom, Gerovital sau Eugenia se asociază adesea cu amintirile triste ale celor care au trăit în „ epoca de aur”. Cu toate acestea multe dintre aceste produse au existat şi înainte de naţionalizare, unele chiar nefiind promovate în timpul comunismului, iar altele căpătând doar dimensiunea utilitară, precum săpunul Cheia.
Astfel, în perioada 1950-1989, săpunul Cheia exista pe piaţă, doar în varianta săpun de rufe. Mare a fost surpriza să descoperim că marca este una de produse elitiste, cu o îndelungată istorie.
Cum se menţine săpunul Cheia acum, la peste 100 de ani, am aflat de la Alin Laszlo, „săpunarul actualului săpun”, cum ni s-a prezentat: “Ca atunci, în 1886, e tot o afacere de familie, e tot o afacere care respectă acele principii de atunci, adică producția unui săpun natural, e același săpun elitist. Deci practic pentru secorul 21, să zic la a 7-a generaţie de producători de săpun Cheia, considerăm și perioada 48-90 tot acoperită de generații de români care au produs săpunul Cheia, săpunul este unul elitist, care respectă principii mai vechi de un secol și care rescrie cu mândrie o istorie mai lungă de un secol în producția românească de săpun.”
L-am întrebat pe interlocutorul nostru care este, de fapt, gama de produse ce apar astăzi sub marca “Cheia”, eu amintindu-mi de săpunul de rufe de dinainte de 89:
“Ceea ce dumneavoastră aţi exemplificat, reprezintă actualmente un 7% din oferta noastră actuală. Actualmente, noi rescriem o istorie lungă, cu rețete specifice fiecărei perioade, fiindcă săpunul Cheia a cunoscut și normalitate, a cunoscut și război, a cunoscut și epidemii, a cunoscut și industrializarea forțată de pe vremea comuniștilor, cu acea schimbare a paradigmei de producție în care se acoperea nevoia și nu plăcerea.
Nici din punct de vedere moral şi nici din punct de vedere istoric, nu putem scoate din istoria noastră acea perioadă și din nou nu ne raportăm la ea decât ca la o perioadă definită în oferta noastră, “cartea gri a săpunului Cheia”. Oferim acea plajă largă de produse descrise însă rescrise pentru mintea, nevoile și utilizarea consumatorului contemporan, în sensul că încă producem săpunul de rufe și nu acel săpun de rufe neapărat de pe vremea lui Ceauşescu. Acel săpun de rufe interbelic era altceva, nu era un produs de masă şi îl producem şi astăzi, dar îl producem pentru o zonă extrem de mică și nu pentru nostalgici.
Chiar încă mai există oameni care folosesc săpun solid de rufe. Pentru a ne dezvolta afacerea, am inovat și am obținut săpun praf pentru rufe, să zic echivalentul obiceiului mamelor generației mele de a spăla rufele la începutul anilor 90 cu săpun Cheia răzăluit, săpun lichid în forma naturală, nu detergent chimic.”
Interlocutorul nostru ne-a tentat şi cu alte produse Cheia: “Numărul unu îl reprezintă Cheia pentru păr. Și nu neapărat că ne întoarcem la ritualul bunicii de a spăla părul cu săpun, ci totuși, fiindcă e acel șampon primar pe care l-a folosit omenirea până în anii 50, când s-a inventat cel chimic. Aici am dezvoltat o plajă completă, de la săpun și terminând până la echivalentul oțetului în ritualul bunicii noastre, balsamurile pentru păr. Cum am definit, în gama de rufe, avem absolut toată plaja posibilă actualmente, de la săpun solid, săpun praf, săpun pastă și săpun lichid. La fel, ne-am întors la aceeași formulă pe care am învățat-o cu toții la lecția de chimie din clasa a 10-a de săpun natural pe aplicația săpun de mâini, care reprezintă oarecum locul doi de vânzare în portofoliul nostru.”
Mândru că se înscrie într-o tradiţie îndelungată, Alin Laszlo a adăugat: “Credem în valoarea tradiției! M-aș bucura să știu că și noi am contribuit cu un mic procent în ridicarea consumului specific de săpun pe cap de locuitor din țara asta, că știți prea bine că nu stăm extraordinar de bine!”
Sub marca Cheia se găseşte acum o vastă ofertă de săpunuri naturale, bio, eco, prietenoase cu cei dragi și cu natura, dar şi o gamă diversă de cadouri surprinzătoare. Unt pentru corp luxuriant Maria, care poartă chipul reginei Maria pe ambalaj, uleiuri de duş cu arome de Crăciun, sau săpun pentru copii în formă de Moş Crăciun, strugurel de buze, dar şi « cookie candy scrub de buze » cu aromă de portocale şi scorţişoară, Cheia-Dac, săpun pentru o barbă frumoasă sunt numai câteva exemple de produse Cheia de astăzi, numărul lor fiind mult mai mare.