Transparență fiscală în Uniunea Europeană
Evitarea obligațiilor fiscale costă Uniunea Europeană miliarde de euro în fiecare an. S-a estimat că pierderile de venituri provenite din transferul de profituri în interiorul Uniunii Europene se ridică la aproximativ 70 de miliarde de euro.
Daniel Onea, 20.11.2024, 09:30
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a confirmat decizia Comisiei Europene referitoare la faptul că Irlanda a acordat unei companii americane un ajutor ilegal, pe care acest stat este obligat să îl recupereze.
Potrivit estimărilor, avantajele fiscale ilegale au fost în valoare de 13 miliarde de euro. Investigațiile Comisiei Europene au contribuit în mod decisiv la o schimbare a mentalității, la o schimbare de atitudini în rândul statelor membre. Astfel, reformele de reglementare și legislative au fost accelerate, spune Margrethe Vestager, vicepreședintă executivă a Comisiei Europene.
„Irlanda și-a schimbat regulile de rezidență fiscală pentru a preveni ca societățile irlandeze încorporate să fie apatride în scopuri fiscale. În urma unei anchete, Luxemburg a adoptat modificări substanțiale ale legislației pentru a asigura respectarea principiului de concurență.
În Țările de Jos, politica privind deciziile fiscale s-a schimbat. Din 2019, s-a adoptat o legislație pentru a contracara folosirea companiilor fictive pentru a evita sau eluda impozitele.
În Cipru, în 2013 și 2017 au fost aduse modificări în domeniul prețurilor de transfer: reguli mai clare în ceea ce privește anumite tranzacții financiare și introducerea unor principii generale privind prețurile de transfer, inspirate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.
Dincolo de modificările legislative specifice, implementate de anumite state membre, în ultimul deceniu au fost luate mai multe inițiative legislative mai ample. Acestea au fost impulsionate de Comisia Europeană și stimulate de impulsul anchetelor privind ajutorul de stat.”
În primul rând, s-a obținut o mai mare transparență fiscală prin diferite modificări ale Directivei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscalității. Din 2017, schimbul automat de decizii fiscale între statele membre a redus aranjamentele în scopuri de avantaj fiscal. Totuși, practicile agresive de planificare fiscală sunt încă larg răspândite. Însă eforturile autorităților continuă în acest domeniu și derivă dintr-un principiu simplu: corectitudinea.
„Corectitudine între jucătorii mici și mari. Toate companiile, fie că sunt mari sau mici, fie că sunt digitale sau fizice, trebuie să-și plătească echitabil cota de impozite, proporțional cu profiturile lor europene. Corectitudine între țările europene. Nu se poate ca unele state membre să permită „oferte speciale” ca să atragă anumite companii, oferind cote scăzute ale impozitului pe profit, în timp ce în alte țări toate companiile își plătesc impozitele.
Și, cel mai important, echitatea socială. Atunci când marile afaceri nu își plătesc cota, banii publici sunt lipsiți de fondurile atât de necesare. Ele sunt necesare pentru sistemele noastre de securitate socială, sistemele noastre de educație și infrastructura noastră publică, pentru a numi doar câteva. Aceste cheltuieli publice necesare servesc parțial la stimularea condițiilor de piață care creează prosperitate pentru toți.
Este nedrept dacă unele companii, adesea cele care obțin cele mai multe profituri din aceste condiții de piață, pot apoi să sifoneze aceste profituri și să evite să contribuie la cheltuieli. Eforturile noastre în apărarea acestor principii trebuie să continue la toate nivelurile, fie ele naționale, europene sau internaționale.”