Parcări în România
Primăriile din România au obţinut venituri de peste 452 milioane de lei din utilizarea locurilor de parcare şi din amenzile date în 2023.
Eugen Cojocariu, 07.11.2024, 16:08
Primăriile din România au obţinut venituri de peste 452 milioane de lei (90,4 milioane de euro) din utilizarea locurilor de parcare şi din amenzile date în 2023. Suma a fost în creştere faţă de cea de 314,5 milioane lei (aproape 69 de milioane de euro) din 2022, relevă o analiză de specialitate. Bucureştiul aduce aproximativ 40% din veniturile totale înregistrate în ţară.
România dispunea, în 2023, de peste 1,35 milioane de locuri de parcare publice, faţă de aproape 1,3 milioane în 2022. În Bucureşti creşterea numărului locurilor de parcare a fost de 23%, de la peste 244.300 în 2020 la peste 300.300 în 2023. Oricum, numărul de locuri de parcare este total insuficient, mai ales în marile oraşe.
Bucureştiul conduce detaşat, tratat comasat la nivel de Primărie generală şi sectoare, cu peste 300.300 locuri de parcare în 2023. Defalcat, Timişoara ocupă prima poziţie, cu 83.500 locuri publice de parcare, urmată de Sectorul 3 din Bucureşti, cu peste 80.300 de locuri şi Braşov (centrul României) cu peste 66.100 de locuri de parcare.
Tariful lunar pentru parcările de reşedinţă variază între 30 şi 120 lei (între 5 şi 24 de euro) în localităţile mici, respectiv între 70 şi 600 lei (între 14 şi 120 de euro) în oraşele mari. Tarifele s-au păstrat în 2023, modificările fiind insesizabile faţă de 2022. Tariful orar de ocupare pentru parcările publice cu plată variază între 1 şi 5 lei (0,2 – 1 euro), cu excepţia Clujului şi Oradei (nord-vest), unde limita maximă ajunge la 10 lei (2 euro).
O evoluţie încurajatoare este înregistrată la nivelul locurilor dedicate persoanelor cu dizabilităţi, care au ajuns la peste 33.700, faţă de cele peste 29.200 din 2022 sau peste 13.700 în 2019.
Numărul locurilor de parcare inteligente din România era în creştere, la peste 12.100 în 13 oraşe, comparativ cu peste 9.700 în 2019.
Mobilitatea urbană în România a fost mult timp dominată de autoturisme şi transportul public, dar în ultimii ani bicicletele au câştigat teren ca mijloc de transport alternativ, mai arată raportul. Clasamentul locurilor de parcare tip bike box pentru biciclişti plasează Cluj-Napoca pe primul loc, cu 19 parcări şi 928 locuri, urmat de Sectorul 6 al Capitalei, cu 17 parcări şi 700 locuri, şi oraşul Bacău (nord-est), cu 14 parcări şi 336 locuri.