Reformă privind Cerul Unic European
PE aprobă un plan de măsuri pentru un spațiu aerian european mai eficient și mai puțin poluat
Lica Manolache, 23.10.2024, 16:30
Parlamentul European a aprobat un pachet de reforme pentru optimizarea gestionării spațiului aerian, care vor permite mai multe zboruri directe și vor reduce întârzierile, contribuind totodată la atingerea neutralității climatice. Acest demers va conduce la un spațiu aerian mai eficient și mai ecologic, potrivit unui comunicat oficial al forului legislativ european.
Reforma reglementărilor privind Cerul Unic European, agreată în negocierile cu Consiliul din martie anul trecut, consolidează planurile naționale de performanță pentru serviciile de navigație aeriană, urmărind îmbunătățirea gestionării spațiului aerian din Uniune.
Aceste planuri includ obiective obligatorii și stimulente menite să facă zborurile mai eficiente și mai prietenoase cu mediul. În plus, va fi instituit un comitet consultativ independent, care va sprijini Comisia Europeană și statele membre în adoptarea acestor măsuri.
Comisia Europeană va stabili obiective de performanță la nivelul Uniunii Europene, vizând capacitatea, eficiența costurilor, dar și impactul asupra climei și mediului pentru serviciile de navigație aeriană, obiective ce vor fi revizuite la un interval de trei ani.
Totodată, deputații europeni au inclus o dispoziție care cere evaluarea modalităților prin care taxele percepute utilizatorilor spațiului aerian (companii aeriene sau operatori privați) pot încuraja utilizarea rutelor mai eficiente sau a tehnologiilor nepoluante.
Eurodeputații au mai aprobat un obiect ce vizează stimularea concurenței în piața serviciilor de navigație aeriană. Noul cadru legislativ oferă furnizorilor de servicii de trafic aerian posibilitatea de a achiziționa servicii complementare, cum ar fi cele de comunicații, meteorologie sau informare aeronautică, în condițiile unei piețe libere.
„Reforma reprezintă un progres semnificativ în eliminarea obstacolelor existente, contribuind la dezvoltarea unui control și management al traficului aerian mai eficiente și la reducerea costurilor și emisiilor prin zboruri mai scurte și mai sigure, aducând beneficii tuturor companiilor aeriene europene, și în special cetățenilor europeni. Cu toate acestea, realizarea unui spațiu aerian european cu adevărat unitar a fost blocată de statele membre care ezită să renunțe la anumite puteri naționale în favoarea unui interes comun mai mare. „Fac apel la statele membre să implementeze această reformă într-o manieră constructivă”, a afirmat co-raportorul EP, Jens Gieseke (EPP, DE).
La rândul său, co-raportorul EP Johan Danielsson (S&D, SE), le-a mulțumit recunoștința foștilor raportori Marian-Jean Marinescu (EPP, România) și Bogusław Liberadzki (S&D, Polonia) pentru contribuțiile lor valoroase și a adăugat:
„În prezent, spațiul aerian european este comparabil cu un mare puzzle în care fiecare țară are propria piesă, dar, din păcate, nu toate piesele se integrează armonios. Aceasta generează detours, timpi de așteptare și costuri suplimentare. În 2023, aproape 30% din zboruri au fost întârziate cu mai mult de 15 minute. Noile reglementări vor conduce la o aviație mai sigură, mai punctuală și mai prietenoasă cu mediul.”