Noutăţi din transportul feroviar de călători
Numărul pasagerilor care au călătorit cu trenul în România a scăzut. În primul semestru din 2024 au folosit trenul 35,5 milioane de călători, în scădere cu 3% comparativ cu perioada similară din 2023.
Eugen Cojocariu, 10.10.2024, 15:15
Numărul pasagerilor care au călătorit cu trenul în România a scăzut. În primul semestru din 2024 au folosit trenul 35,5 milioane de călători, în scădere cu 3% comparativ cu perioada similară din 2023. Dintre aceştia, 35,3 milioane pasageri au călătorit în ţară, iar 141.000 au efectuat călătorii internaţionale Transportul feroviar de pasageri a avut, în primele 6 luni din 2024, o pondere de 16,6% în transportul total de pasageri, fiind depăşit clar de transportul rutier, cu o pondere de 77,5%.
Pe de altă parte, de la finalul lunii septembrie, CFR Călători a suprimat oprirea în staţia Buftea, de lângă Bucureşti, a trenurilor IR 401 şi IR 402 care circulă pe ruta Bucureşti Nord – Bacău – Iaşi – Ungheni (Republica Moldova). Măsura a fost luată pentru optimizarea orarului trenurilor. Pasagerii pot utiliza pe ruta Bucureşti Nord – Buftea şi retur şi celelalte trenuri care circulă pe această rută.
Circulaţia trenurilor va suferi modificări, în perioada 16-18 octombrie 2024, în urma unor lucrări la infrastructura feroviară dintre staţiile Nyrabrany şi Debrecen din Ungaria, au anunţat CFR Călători şi administraţia feroviară ungară MAV Start. Astfel, trenul IR 1841 Oradea – Episcopia Bihor – Valea lui Mihai (nord-vestul României) se anulează pe distanţa Oradea – Valea lui Mihai şi circulă în locul lui trenul IR 12841, pe distanţa Oradea – Episcopia Bihor, care se ataşează la IR 12687 Baia Mare – Episcopia Bihor – Viena. De asemenea, trenul IR 1842 Valea lui Mihai – Episcopia Bihor – Oradea se anulează pe distanţa Valea lui Mihai – Oradea şi circulă în locul lui trenul IR 12842, pe distanţa Episcopia Bihor – Oradea, care se detaşează de la trenul IR 12686 Viena – Episcopia Bihor – Baia Mare (nordul României). Informaţii actualizate despre circulaţia trenurilor pot fi obţinute în aplicaţia Trenul Meu sau pe site-ul CFR Călători, unde sunt actualizate permanent camerele web din gările Bucureşti Nord, Aeroport Otopeni «Henri Coandă», Timişoara, Craiova, Braşov, Iaşi, Cluj -Napoca şi Constanţa.
În context, vă mai informăm că rezervarea locului la călătoria cu trenul nu mai este obligatorie pentru distanţele sub 40 de kilometri. Noile prevederi sunt aplicate de toţi cei 6 operatori de transport feroviar de călători care activează pe calea ferată din România. Măsura are ca scop simplificarea nevoilor navetiştilor, al căror număr a crescut în zona marilor oraşe din România. Un ordin al ministrului Transporturilor reglementează oficial abonamentele pe perioade de 5 zile, 14 zile şi o lună. În plus se pot achiziţiona biletul de călătorie metropolitan şi abonamentul de călătorie metropolitan, în prima etapă de implementare, acestea emiţându-se doar online, prin Ghişeul Unic. Practic, cu aceste tipuri de bilete pasagerii nu mai aşteaptă un anumit tren, la o anumită oră, ci se pot urca în prima garnitură care îi poate duce la destinaţie. Cel mai bun exemplu este ruta Bucureşti – Ploieşti (oraş la 60 de kilometri de Capitală), unde 5 din cei 6 operatori feroviari care operează în România au trenuri.