Destinaţiile externe preferate ale românilor
După încheierea pandemiei, apetitul pentru excursii a revenit, iar românii s-au orientat din ce în ce mai mult spre călătorii de tip city break şi spre oferte early bird, de care fugiseră în pandemie.
Eugen Cojocariu, 18.09.2024, 16:08
Turiştii români au câteva destinaţii externe predilecte. După încheierea pandemiei, apetitul pentru excursii a revenit, iar românii s-au orientat din ce în ce mai mult spre călătorii de tip city break şi spre oferte early bird, de care fugiseră în pandemie. Specialiştii spun că se poate observa o tendinţă de alegere a unor distinaţii mai puţin aglomerate sau în aer liber.
Conform experţilor din domeniul asigurărilor de călătorie, cele mai populare destinaţii din afara ţării au inclus atât zone cunoscute din Europa, cât şi optiuni mai exotice, cum sunt Thailanda şi Zanzibar. În ceea ce priveşte cele mai populare destinaţii de călătorie pentru români în 2023, statisticile indică Italia, Spania, Grecia, Franţa, Turcia, Bulgaria în top, dar şi Portugalia, Cipru, SUA, Emiratele Arabe Unite, Egipt, Tunisia. Populare au fost şi circuitele în Europa.
În funcţie de mijloacele de transport utilizate, românii au optat adesea pentru turism individual, cu autoturismul propriu, când au mers în Bulgaria şi Grecia, pentru autocar în Bulgaria, Grecia şi Croaţia, respectiv pentru avion, de multe ori charter, când au mers în Turcia, Grecia, Egipt, Tunisia sau Spania.
Conform unui studiu realizat pe 7 pieţe din Europa Centrală şi de Est, în 2024, peste o treime dintre români, mai precis 37%, și-au programat cel puțin o vacanţă în străinătate, destinaţia preferată fiind Europa. Bugetul mediu alocat de cea mai mare parte dintre aceștia a fost de 780 de euro de persoană. Totuşi, aproximativ 35% dintre ei au alocat un buget între 201 şi 600 euro de persoană şi doar 6% au spus că nu calculează exact cât cheltuiesc în vacanţă. În medie, românii au optat să petreacă 8 zile în vacanţă peste hotare, în principal pentru relaxare (59%), vizitarea obiectivelor turistice (58%) şi revederea familiei sau a prietenilor (21%), se arată în studiul citat.
Peste jumătate dintre vacanţele planificate (57%) de români anul acesta au fost organizate pe cont propriu, acesta fiind, de altfel, cel mai popular tip de vacanţă în toate ţările din Europa Centrală şi de Est. 34% dintre vacanţele planificate de români au fost pachete turistice, 38% dintre ele fiind cumpărate online de pe siteurile agenţiilor de turism, 25% prin intermediul platformelor de tip agregator şi 37% la sediul agenţiilor. Studiul citat arată, totodată, că mai ales tinerele generaţii, care sunt profund conectate la mediul online, preferă să-şi rezerve vacanţele pe internet (97%) şi să folosească plăţile digitale (91%).
Odată ajunşi la destinaţie, românii tind să aloce banii în principal pentru mâncare şi băuturi, suveniruri şi divertisment. Totodată, 28% dintre turiştii români sunt dispuşi să plătească mai mult pentru soluţii „verzi” atunci când călătoresc, iar 18% declară că ar fi mai înclinaţi să aleagă opţiuni ecologice în timpul vacanţei dacă acest lucru i-ar ajuta să economisească bani.