Exod
Eugen Raportoru este unul dintre cei mai apreciați pictori români, care uimește prin intensitatea artei sale, de la București, până la Londra.
Marius Tiţa, 15.09.2024, 11:09
Expoziția are doar trei picturi. Cea din centru trece de 12 metri în lungime și are o înălțime de peste 3 metri. La capete, în unghi de 90 de grade, sunt alte două pânze, amândouă cu cutremurătoare imagini de orașe distruse, în care ruinele formează un contur urban trecut printr-un război pustiitor. Între cele două picturi se desfășoară pânza de mari dimensiuni cu sute de siluete care se scurg într-un semiîntuneric roșu, dramatic.
Nu există detalii, personajele nu sunt recognoscibile, nici identificabile după vreo rasă, etnie, categorie socială, nici măcar după vreo perioadă istorică. Sunt oameni ca niște umbre luminoase care merg, detașând pete în întunericul intens. Din când în când, lumini ca de proiectoare rău intenționate mătură întreaga scenă, crescând tensiunea imaginii. Sub picioare simțim cele două brazde aduse de artist, una de pământ, alta, paralelă, de nisip.
Lucrarea de artă se numește ”Exod” și a fost realizată de Eugen Raportoru, un pictor român cu totul aparte. Amintește mereu de evoluția sa, tânăr cu origini rome, care a copilărit pe o stradă cu ateliere de pictură. A mers la școală, a avut forma sa de răzvrătire, mai ales împotriva discriminărilor, dar a ținut să își termine studiile, liceul și facultatea, de artă. Recomandă tuturor să se țină de școală și devine el însuși exemplul elocvent pentru această poziție.
În prezent, Eugen Raportoru este unul dintre cei mai apreciați pictori români, care uimește prin intensitatea artei sale, de la București, până la Londra. Anul trecut a instalat o expoziție extrem de emoționantă în Muzeul Național de Artă Contemporană, deschis într-o latură a celebrei Case a Poporului, acum Palat al Parlamentului. Este una dintre cele mai mari clădiri din lume, se pare că a doua, după Pentagon, și a fost construită de dictatorul comunist Nicolae Ceaușescu, în ultimii ani ai regimului dispărut în decembrie 1989.
Pentru a ridica această construcție, comuniștii au demolat unul dintre cele mai frumoase cartiere ale Bucureștiului. Acestor case demolate le-a dedicat pictorul Eugen Raportoru expoziția de la MNAC, care a avut în centru o alcătuire de ruine și moloz, acoperită cu culori sumbre, și înconjurată de pânze mari, intense, ca niște gardieni tăcuți ai dramei. Expoziția recentă, numită ”Exod” și mai sus descrisă, este dedicată oamenilor care au fost izgoniți de războaie, alungați din casele lor în pustiu, iar orașele le sunt distruse. Trăim vremuri crunte, spune artistul, în Ucraina, în Gaza, vedem astfel de situații, dar pictura lui nu se referă la un caz concret, ci la toți cei alungați de războaie și bombe.
Nu fac politică, mai spune el, eu pictez oamenii și drama lor. ”Mă doare sufletul când văd oamenii simpli, fără nicio vină, nevoiți să își părăsească obârșia, pământul. Am pus o fâșie de pământ dar și una de nisip al deșertului, al pustiei în care sunt alungați. Am făcut personajele fără identitate, nu le-am colorat, nu am vrut să personalizez nimic. Mă refer doar la dramele din lume, în care suntem cu toții implicați, fie că vrem sau nu vrem. Este o expoziție-manifest, sper să fie un semnal”.
Imaginea artistică este deosebit de puternică și sporește în intensitate prin jocul de lumini și pământul pe care vizitatorul îl simte sub picioare. Mesajul pune în evidență o situație dezastruoasă pe care societatea contemporană, foarte evoluată, o păstrează ca în vremurile istorice întunecate. Este vorba de război și dezastrele pe care le provoacă tuturor celor implicați în această nebunie. Cel mai mult, însă, suferă civilii, oamenii simpli, care nu au decât căminul și pământul unde s-au născut, cărora le sunt distruse orașele și viața și sunt alungați în pribegie, într-un exod precum cel pomenit și în vremurile biblice.