Festivalul Internaţional de Film Independent Anonimul
Cel mai bun scurtmetraj românesc la Festivalul Internaţional de Film Independent Anonimul a fost desemnat „(În) Cerc”, de Andreea Parfenov.
Corina Sabău, 14.09.2024, 16:09
Cel mai bun scurtmetraj românesc la Festivalul Internaţional de Film Independent Anonimul a fost desemnat „(În) Cerc”, de Andreea Parfenov. „WTF Luci!?”, regizat de Paul Radu, este scurtmetrajul căruia Fundaţia Anonimul i-a acordat Premiul „Ovidiu Bose Paştină”. Cea de-a XXI-a ediție a Festivalului Internațional de Film Independent ANONIMUL, care s-a desfășurat la Sfântu Gheorghe, a cuprins două competiții de scurtmetraje – românești și internaționale, o competiție de lungmetraj, precum și proiecții de film în afara competițiilor ce au fost urmate de întâlniri și dialoguri între cineaști și public.
Comedia horror „WTF Luci”, realizată ca un exercițiu creativ de echipa de la 111 FILM & Entertainment, în regia lui Paul Radu, a avut premiera la Festivalul Internațional de Film Transilvania TIFF din acest an. A mai fost prezentă și la Festivalul de Teatru și Film „Șerban Ionescu”, Secțiunea Competițională, și la Serile Filmului Românesc de la Iași. WTF Luci” spune povestea plină de umor negru a unui tânăr, interpretat de actorul Theo Costache. Într-o seară aparent obișnuită, Luci primește un cufăr vechi de la rudele sale, iar după ce consumă câteva ciuperci halucinogene, noaptea ia o turnură neașteptată. Ce urmează este o serie de evenimente surprinzătoare, care transformă comedia într-un veritabil horror. Pe lângă Theo Costache, în film mai joacă Lavinia Pele, în rolul Deei, și Costel Cașcaval, în rolul Unchiu’. Am vorbit cu Paul Radu despre receptarea filmului său, al doilea scurmetraj după OPT (2022), și despre intenția sa de a face un film experimental, folosindu-se mai ales de genurile horror și comedie.
”Pentru mine, în primul rând, a fost un test, pentru că eram foarte curios care o să fie reacția publicului. Adică pot spune că eu eram mulțumit de rezultat, dar aveam nevoie, ca să zic așa, de niște confirmări. Și m-a interesat în primul rând reacția publicului, m-a interesat ce feedback primesc de la oamenii care au văzut filmul și pot să spun că am fost mulțumit. Oamenilor le-a plăcut și am primit tot felul de întrebări de la spectatori. Așa cum am mai spus, când m-am apucat de filmul ăsta îmi doream să mă joc cu niște genuri cinematografice, cam asta a fost intenția mea. Apoi am scris povestea, primul draft al scenariului, care la început a avut aproximativ două pagini și jumătate.
M-a interesat mai mult să experimentez prin imagini decât prin dialog. De altfel, e destul de puțin dialog în film. Da, asta mi-am dorit, să mă joc cu niște genuri, să încerc diferite stiluri cinematografice! Am avut noroc, evident, de o echipă extraordinară care m-a susținut și a crezut în nebunia asta. Și am avut parte de profesioniști adevărați care mi-au fost aproape în acest demers, pentru că a fost o provocare. A fost o provocare datorată mai ales combinației de genuri cu care am ales să mă joc, aș fi putut pica ușor în penibil. Ceea ce ne-am dorit, atât eu, cât și echipa a fost să reușim să spunem povestea asta a lui Luci prin limbaj cinematografic.”
Scurtmetrajul (În)Cerc, regizat de Andreea Parfenov, este câștigătorul Premiului Publicului Pentru ”Cel Mai Bun Scurtmetraj Românesc” la Festivalul Internaţional de Film Independent Anonimul, dar s-a bucurat și de proiecții în cadrul Serilor Filmului Românesc (Iași), Festivalului de Teatru și Film ”ȘI” (Șerban Ionescu) cât și în Portugalia, în cadrul ”FEST (New Directors New Films Festival)”. Avându-i în distribuție pe Ana Dumitrașcu, Ioana Flora, Ana Maria Pop, Ecaterina-Elena Lupu, filmul „(În)Cerc” o are ca protagonistă pe Laura, care, într-o călătorie nocturnă, încearcă să scape pentru a nenumărata oară din relația sa toxică. Despre cum s-a născut povestea din (În)Cerc ne spune Andreea Parfenov.
”Etapa asta de scris a fost foarte lungă, scenariul a suferit foarte multe modificări. Eu am trecut printr-o experiență similară și cel mai greu a fost să găsesc o formulă în care să ficționalizez povestea, pentru că nu toate lucrurile care se întâmplă în realitate sunt filmice și merită să fie spuse în termenii ăștia de audio-vizual. Astfel că a trebuit să găsesc o formulă să ficționalizez toată povestea asta care mi s-a întâmplat și să o transpun într-un act artistic, ăsta a fost challenge-ul. Eu am fost în poziția ambelor personaje, am fost și în poziția personajului interpretat de Ana Dumitrașcu, care este nevoit să plece, dar și în poziția prietenilor care-i oferă ajutor atât cât pot la momentul acela, continuând să-și vadă de-ale lor.
Am înțeles ambele puncte de vedere și cumva mi s-a părut important să spun povestea asta pentru că mi se pare că tot timpul trebuie să fim atenți la oamenii din jurul nostru, să îi credem și să le fim alături atât cât putem. Trebuie să ai multă răbdare și blândețe când oamenii din jur trec prin astfel de situații, pentru că e foarte greu de fapt să te desprinzi dintr-un cerc vicios. Și nu mă refer doar la o relație de cuplu, pot fi tot felul de situații în viețile noastre, situații din care ne este foarte greu să ieșim din diferite motive, de aceea mi se pare important să fim mai prezenți cumva și mai conștienți de ce se întâmplă cu cei dragi.”
În cadrul Retrospectivei celei de-a XXI-a ediții a Festivalului Internațional de Film Independent ANONIMUL care s-a desfășurat la București, publicul a putut viziona în avanpremieră filmul „Trei kilometri până la capătul lumii”, regizat de Emanuel Pârvu, selectat anul acesta în Competiția Oficială la Cannes unde a fost premiat cu Queer Palm. Recent, filmul a fost distins la Sarajevo Film Festival cu marele trofeu al festivalului pentru Cel mai bun film și cu Premiul Cineuropa.