Bani europeni pentru infrastructură de transport durabilă, sigură și inteligentă
7 miliarde de euro din granturi UE sunt acordate unui număr de 134 de proiecte în domeniul transporturilor, prin intermediul Mecanismului pentru Interconectarea Europei. Aceste fonduri vor îmbunătăți și moderniza diverse rute de-a lungul rețelei transeuropene de transport, cunoscută sub numele de TEN-T.
Corina Cristea, 04.09.2024, 09:30
Dezvoltarea rețelei transeuropene de transport (TEN-T) se numără între obiectivele ambițioase ale Uniunii Europene, care urmărește să construiască o rețea de transport fiabilă, fără sincope și de înaltă calitate, care să asigure conectivitatea durabilă în întreaga Europă, fără întreruperi fizice, blocaje și legături lipsă. Este vorba de o rețea de căi ferate, căi navigabile interioare, rute maritime pe distanțe scurte și drumuri. O rețea gândită să conecteze 424 de orașe europene importante, cu porturi, aeroporturi și terminale feroviare.
Această rețea va contribui la realizarea obiectivelor UE în materie de mobilitate durabilă, la buna funcționare a pieței interne și la coeziunea economică, socială și teritorială a Uniunii. Iar pentru a avea o infrastructură de transport durabilă, sigură și inteligentă, Uniunea Europeană investește o sumă record.
Adalbert Jahnz, purtător de cuvânt al Comisiei Europene:
“Comisia a selectat 134 de proiecte în domeniul transporturilor, care vor primi o finanțare record de 7 miliarde de euro din granturi UE, prin intermediul Mecanismului pentru Interconectarea Europei.
Aceste fonduri vor îmbunătăți și moderniza diverse rute de-a lungul rețelei transeuropene de transport, cunoscută sub numele de TEN-T. 80% din cele 7 miliarde de euro vor fi direcționate către proiecte feroviare, de exemplu conexiuni transfrontaliere în statele membre baltice, între Franța și Italia și între Danemarca și Germania.
Vor exista, de asemenea, modernizări ale porturilor maritime, o infrastructură mai bună a căilor navigabile interioare, un transport rutier mai sigur și mai inteligent, precum și proiecte de management al traficului aerian în întreaga Europă. Este important de menționat că mai multe proiecte vor continua să îmbunătățească capacitatea de-a lungul culoarelor de solidaritate UE-Ucraina.”
Culoarele menționate au fost instituite pentru a facilita importurile și exporturile între Ucraina și UE, având ca obiectiv îmbunătățirea infrastructurii rutiere, a punctelor feroviare de trecere a frontierei și a integrării sistemului feroviar ucrainean.
În ceea ce privește porturile maritime beneficiare ale acestor fonduri – este vorba despre aproximativ 20 de porturi din mai multe țări – acestea vor beneficia de sprijin pentru modernizarea infrastructurii, în special pentru alimentarea cu energie electrică a navelor la țărm și pentru transportul energiei din surse regenerabile.
Intrat în vigoare la 18 iulie, regulamentul TEN-T este menit să contribuie în mod semnificativ la promovarea unor moduri de transport mai durabile, la promovarea digitalizării și la îmbunătățirea multimodalității între diferitele moduri de transport.
Regulamentul stabilește obiective ambițioase pentru infrastructura de transport europeană, cum ar fi, de exemplu, o viteză minimă de 160km/h pentru liniile feroviare principale până în 2040.
Rețeaua transeuropeană de transport va fi dezvoltată sau modernizată treptat, noul regulament stabilind termene clare pentru finalizarea rețelei TEN-T în 3 etape: rețeaua centrală ar trebui finalizată până în 2030, rețeaua centrală extinsă, recent adăugată, până în 2040, iar rețeaua globală până în 2050.