Spațiul european al educației. Strategii și tehnologii
Spațiul european al educației promovează colaborarea dintre țările UE în domeniul educației, cu scopul de a construi sisteme naționale de educație și formare mai reziliente și mai incluzive.
Mihai Pelin, 07.06.2024, 10:11
Obiectivul ambițios al UE este de a permite tuturor cetățenilor UE să beneficieze de cea mai bună educație și formare. Deși fiecare stat membru este responsabil pentru propriul său sistem de educație și formare, UE joacă un important rol de sprijin. Aceasta încurajează cooperarea și schimbul de bune practici între statele membre, venind în completarea eforturilor și a reformelor naționale.
Educația este un element esențial în ceea ce privește apropierea cetățenilor UE, dar și pentru viitorul persoanelor și al UE în ansamblu. Toți europenii ar trebui să poată beneficia de diversitatea patrimoniului cultural și educațional comun. Pilonul european al drepturilor sociale prevede că orice persoană are dreptul la educație, formare și învățare pe tot parcursul vieții, favorabile incluziunii și de calitate pentru a dobândi și a menține competențe care îi permit să participe deplin în societate și să gestioneze cu succes tranzițiile pe piața forței de muncă.
Tehnologiile digitale îmbogățesc procesul de învățare în variate moduri și oferă oportunități de învățare care trebuie să fie accesibile tuturor. Îmbunătățirea învățării și a predării în era digitală, precum și actualizarea competențelor și recalificarea persoanelor care învață și a educatorilor prin furnizarea de programe de formare privind competențele digitale, sunt de o importanță reală.
Pe de altă parte, cunoașterea a două limbi în plus față de limba maternă este foarte importantă. Competențele în materie de multilingvism ar trebui considerate ca fiind un element structural important al unui spațiu european al educației. Acestea favorizează înțelegerea și diversitatea și contribuie la promovarea valorilor europene. UE ar dori să adopte și să îmbunătățească măsurile care vizează promovarea multilingvismului și îmbunătățirea calității și a eficienței învățării și predării limbilor.
Gina Nimigean, lector de limba română la Universitatea Macedonia din Salonic (Grecia) a oferit mai multe amănunte:
“Visul lui Alexandru Macedon (Alexandru cel Mare) era să facă o bibliotecă. De aceea a și făcut Biblioteca din Alexandria. Visul era să aibă această bibliotecă universală, în care să cuprindă toată cunoașterea umană. La un moment dat, acum câțiva ani, mi-am dat seama că în această epocă, avem biblioteca din Alexandria care cuprinde toată cunoașterea umană în internet. Acești copii s-au născut cu acces la universalitate. Am întâlnit studenți care vorbesc normal două-trei limbi, materna și ceea ce au învățat la școală, și apoi, prin internet, au mai prins diverse alte limbi dinspre zonele care i-au atras din diferite puncte de vedere. Multilingvismul este deja o normă, nu este nevoie să fie neapărat instituționalizată, în sens de obligativitate prin lege, dar este foarte important să fie susținută instituțional, la nivel particular de școli, instituții de educație, ministere, de Consiliul Europei, când vorbim despre Europa. Deci este un fenomen global.”
Educația și formarea sunt cele mai bune investiții în viitorul Europei. Ele au un rol extrem de important în stimularea creșterii economice, a inovării și a creării de locuri de muncă. Sistemele europene de educație și formare trebuie să le ofere cetățenilor cunoștințele, aptitudinile și competențele de care vor avea nevoie în viitor ca să poată inova și prospera. Educația ar trebui să-i ajute pe tineri să dobândească puterea de a se exprima și de a interacționa, de a participa și de a modela viitorul unei Europe caracterizate de democrație, solidaritate și incluziune.