Bani pentru modernizarea infrastructurii de transport
Guvernul României a alocat mai bine de 12 miliarde de lei pentru reabilitarea infrastructurii de transport feroviar şi rutier a ţării.
Sorin Iordan, 17.05.2024, 12:15
Peste 12 miliarde de lei, circa 2,4 miliarde de euro, au fost alocate de Guvernul României pentru reabilitarea infrastructurii de transport a ţării. Executivul de la Bucureşti s-a reunit ieri într-o şedinţă în cadrul căreia a aprobat, printre altele, două investiţii majore în sectoarele feroviar şi rutier.
Primul proiect este cel al reabilitării liniei de cale ferată care leagă Focşani, municipiul de reşedinţă al judeţului Vrancea, aflat în sud-estul ţării, de Roman, oraş din judeţul Neamţ, situat în nord-est. Traseul, de aproape 150 de kilometri, face parte din Coridorului 9 Pan-European care are o lungime de 3.400 km şi care leagă capitala Finlandei, Helsinki, aflată la Marea Baltică, de oraşul grecesc Alexandroupoli, port la Marea Egee în sudul Europei. Proiectul, inclus în Master Planul General de Transport al României, a primit puţin peste 11 miliarde de lei (circa 2,2 miliarde de euro). Executivul a indicat că banii provin din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027 şi Mecanismul pentru Interconectarea Europei, de la bugetul de stat, din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate, precum şi din alte surse legal constituite. Lucrările, a căror durată de execuţie este de 36 luni, vizează creşterea siguranţei în zona intersecţiei liniilor de cale ferată cu reţeaua rutieră, îmbunătăţirea semnificativă a condiţiilor de transport, construcţia de pasaje şi modernizarea trecerilor la nivel, obiective care, potrivit guvernanţilor, au un rol important în dezvoltarea durabilă a localităţilor aflate pe traseu prin reducerea emisiilor poluante, a timpilor de călătorie, dar şi prin creşterea numărului de călători şi a cantităţilor de mărfuri transportate.
Al doilea proiect care a primit finanţare din partea administraţiei de la Bucureşti urmăreşte reabilitarea unui sector cuprins între kilometri 44 şi 86 ai Autostrăzii A1 Bucureşti-Piteşti, cea mai tranzitată a ţării. Lucrările vor viza reabilitarea suprafeţei de rulare şi a podeţelor de pe cei 42 de kilometri ai sectorului şi, conform Ministerului Transporturilor, vor duce la creşterea gradului de siguranţă a traficului, reducerea timpilor de parcurs, reducerea costului pentru prevenirea poluării mediului şi sporirea duratei de exploatare. Pentru realizarea acestui proiect, Guvernul a alocat 1,1 miliarde de lei (aproximativ 221 de milioane de euro) de la bugetul de stat, iar durata de execuţie este de 48 de luni. România are o infrastructură de transport învechită şi care s-a constituit într-un veritabil sac fără fund în ultimele decenii. Din cei peste 22.000 de kilometri de cale ferată care străbat ţara, doar puţin peste 8.500 sunt electrificați. Pe parte rutieră, România are aproape 90.000 de kilometri de drumuri publice, însă mai puţin de jumătate sunt modernizate. În ceea ce priveşte autostrăzile, România a depăşit anul trecut borna de 1.000 de kilometri, sub Ungaria şi Croaţia, peste Bulgaria, Serbia şi Slovenia, dar în condiţiile în care ţara noastră are o suprafaţă şi o populaţie net superioare statelor amintite.