Brâncuși – expoziție de excepție la Paris
La Centrul Pompidou din Paris, poate fi vizitată, până la 1 iulie, cea mai mare expoziție “Constantin Brâncuși” organizată vreodată.
Corina Cristea, 27.03.2024, 11:24
Unul dintre cele mai prestigioase muzee de artă modernă şi contemporană din lume, Centrul Pompidou din Paris, găzduiește, până la 1 iulie, o expoziție-eveniment dedicată marelui sculptor român Constantin Brâncuși. În continuarea succesului înregistrat de expoziţia “Brâncuşi. Surse româneşti şi perspective universale”, găzduită de Timişoara, Capitală Europeană a Culturii în 2023, precizează un comunicat al Ministerului Afacerilor Externe de la București, retrospectiva Centrului Pompidou reuneşte, în premieră, sute de sculpturi, fotografii, schiţe şi imagini video.
Celebrul muzeu de artă contemporană din Paris ilustrează, astfel, viaţa şi opera lui Brâncuşi, începând cu călătoria sa pe jos traversând aproape toată Europa, pentru a se instala în capitala franceză în anul 1904, până la ultimele sale opere în căutarea formei pure şi a stilizării materiei în încercarea de a-i cuprinde esența și forma eternă. Ariane Coulondre, curatoarea expoziţiei:
“Lucrăm la această expoziţie de aproximativ 2 ani, pentru a-i aduce un omagiu lui Constantin Brâncuşi, unul dintre cei mai mari sculptori ai secolului 20, un artist imens, având şansa ca atelierul său aflat în faţa Centrului Pompidou să ne aparţină; am profitat de mutarea atelierului, deoarece întreg Centrul Pompidou se va închide anul viitor pentru renovare şi am organizat această expoziţie majoră, adunând întreaga bogăţie a operei sale, făcând numeroase împrumuturi la marile muzee internaţionale şi colecţii particulare pentru a-i arăta toată arta, viaţa sa, o viziune de ansamblu care ne permite să înţelegem parcursul lui, ruptura pe care a produs-o în istoria sculpturii şi, de asemenea, să arătăm posterităţii această operă incredibilă care continuă să ne vorbească şi să ne emoţioneze şi astăzi.”
“Revoluţia lui Brâncuşi în istoria sculpturii a fost una triplă”, subliniază curatoarea, explicând, astfel, de ce el este considerat părintele sculpturii moderne. A fost în primul rând o “revoluţie a gestului”, întrucât artistul, care a devenit cetăţean francez, “sculpta direct în material”, după ce “timp de secole sculptorii modelaseră în lut”. În al doilea rând, el a făcut o “revoluţie a formei”, dat fiind că a căutat să o reducă la puritate şi geometrie, încercând “să meargă dincolo de aparenţe”. “A treia revoluţie a fost relaţia cu spaţiul, cu jocul de la bază, mişcarea şi reflexele”, a completat curatoarea expoziţiei.
În cadrul expoziţiei de la Paris, o secţiune distinctă este dedicată Ansamblului monumental “Calea Eroilor” de la Târgu-Jiu – care cuprinde capodoperele “Masa tăcerii”, “Poarta sărutului” şi “Coloana infinitului” – şi care ar putea fi înscris, în vară, pe lista patrimoniului mondial al UNESCO. De asemenea, mai multe exemple ale păsărilor lui Brâncuşi pot fi văzute la Centrul Pompidou aşezate peste profilul urban al Parisului, profitând de vederile spectaculoase pe care le oferă centrul de artă contemporană.