Film O’Clock International Festival
Film O'Clock International Festival a ajuns la cea de-a patra ediție și se desfășoară în perioada 28 februarie - 3 martie în prestigioase universități de film, cinematografe și alte centre partenere din România, Lituania, Ucraina, Moldova, Bulgaria, Grecia, Egipt și Africa de Sud.
Corina Sabău, 02.03.2024, 15:24
Film O’Clock International Festival a ajuns la cea de-a patra ediție și se desfășoară în perioada 28 februarie – 3 martie în prestigioase universități de film, cinematografe și alte centre partenere din România, Lituania, Ucraina, Moldova, Bulgaria, Grecia, Egipt și Africa de Sud. Pentru competiția internațională de scurtmetraje, echipa festivalului a ales 10 titluri provenind din cele 8 țări, unele dintre ele deja nominalizate și premiate la festivaluri internaționale de film ca Berlinale, Sarajevo, Jihlava, San SebastianFilmele respective concurează în cadrul Film O’Clock International Festival pentru două premii: premiul publicului și premiul juriului.
Mirona Radu, directoarea Festivalului Film O’Clock, ne-a vorbit despre cum a decurs procesul de selecție al acestei ediții.
„Am încercat an de an să consolidăm festivalul și în felul ăsta am mai adăugat câte o țară. Am început cu cinci țări, iar acum avem opt. Și bineînțeles că ideea noastră, visul nostru este să atacăm și alte fusuri orare, să mergem și în alte zone, pentru că oamenii sunt interesați în primul rând de concept. Este interesant să știi că, în același timp, același conținut, adică același film este vizionat în țări foarte diferite, foarte depărtate.
Proiecții simultane s-au mai făcut în Europa, dar adăugând cele două filme din Africa, am reușit să depășim granițele continentului. Anul acesta a fost foarte dificil să facem selecția filmelor, pentru că am primit mult mai multe filme de calitate, chiar foarte multe, am văzut peste o sută. Este un lucru bun, care ne arată totuși că devenim mai vizibili, că oamenii au încredere în concept, în selecția noastră. Ne bucură asta, dar, pe de altă parte, cum spuneam, a fost foarte dificil procesul.
Suntem trei selecționeri și evident că între noi au avut loc și discuții aprinse, poate și pentru că venim cu background-uri diferite. Alături de mine, selecționeri sunt criticul Andrew Mohsen din Egipt și Zhana Kalinova din Bulgaria. Evident, nu este ușor să găsești o formulă sau să alcătuiești o selecție care să mulțumească toate tipurile de public, mai ales că publicul festivalului nostru este unul diferit, provenind din atâtea țări.
În același timp, este și interesant procesul de selecție pentru că fiecare dintre noi învață câte ceva. Noi nu punem accent pe un gen anume, astfel că avem în program atât filme de ficțiune, cât și animații. Anul acesta avem și un film documentar. În plus, în privința selecției, nu ne propunem să avem un număr anume de filme. Ne-am fi dorit să avem mai multe filme la această ediție, dar cum cele mai multe sunt lungi ca durată. de 20, 25 chiar 30 de minute, n-am putut adăuga prea multe titluri.”
Trei dintre filmele incluse în competitia internațională sunt românești, („Suruaika”, regia Vlad Ilicevici, Radu C. Pop, „When the MIGs fly”, regia Philip Găicean, „Hypatia”, regia Andrei Răuțu), iar unul dintre ele vine din Republica Moldova („Bad News”, regia Liviu Rotaru). Film O’Clock International Festival are în program și două conferințe.
Mirona Radu: „De fiecare dată adăugăm în programul festivalului și două conferințe dedicate, să zicem, mai mult celor din industrie. Spun asta pentru că invitații fiind de obicei profesioniști din domeniu, se poate întâmpla ca temele să fie cumva nișate. Dar conferințele respective sunt deschise, evident, și publicului larg. Una dintre ele are ca temă patrimoniul și inteligența artificială. Abordând aceste subiecte, ne dorim să facem o legătură între trecut și ce se întâmplă în prezent, dar aruncăm o privire și înspre viitor.
Inteligența artificială, un subiect foarte dezbătut, poate fi și un instrument de ajutor în păstrarea patrimoniului. Și mă refer strict la păstrarea filmelor de arhivă sau a celor vorbite în limbi mai puțin cunoscute. De exemplu, în Africa de Sud, unde în prezent se vorbesc 11 limbi oficiale, există o companie care desfășoară un proiect extrem de interesant desfășurat cu ajutorul Inteligenței Artificiale. Ideea este că, folosind AI, să se încerce păstrarea filmelor realizate acolo și a limbii care se folosește în film, cu tot specificul său, pentru că nu se știe cât vom mai putea păstra aceste lucruri odată cu globalizarea tot mai accentuată.
Cea de-a 2-a conferință are ca temă sănătatea mintală, un subiect foarte dezbătut și important de abordat. Legat de sănătatea mintală, trebuie să recunoaștem că și industria filmului este și sau poate deveni un mediu toxic dacă nu reușim să păstrăm anumite limite. Despre aceste aspecte vom vorbi în această a doua conferință.”
Fiecare scurtmetraj din programul Film O’Clock International Festival a oferit o perspectivă unică asupra culturii țării sale sau a încercat să transporte spectatorul într-un spațiu imaginar, fără legătură cu vreun stat. Teme precum legăturile de familie, schimbările din societate, realismul emoționant și imaginația fără frontiere se numără printre subiectele explorate în scurtmetrajele prezentate în acest an”, spune Zhana Kalinova, critic și selecționeră a Film O’Clock International Festival.