Protecţia consumatorilor în UE
Concurenţa în Uniunea Europeană exercită o presiune constantă asupra întreprinderilor pentru a pune la dispoziţia consumatorilor o ofertă cât mai variată, la cele mai bune preţuri.
Ana-Maria Cononovici, 19.06.2019, 10:56
Concurenţa în Uniunea Europeană exercită o presiune constantă asupra
întreprinderilor pentru a pune la dispoziţia consumatorilor o ofertă cât mai
variată, la cele mai bune preţuri. Concurenţa face parte din regulile de joc
ale unei pieţe libere şi este în interesul consumatorilor, beneficiarii finali.
Dar cum uneori, întreprinderile încearcă să denatureze concurenţa, Comisia Europeană luptă pentru a garanta buna
funcţionare a pieţelor şi câteodată trebuie să prevină sau să corecteze
comportamentele anticoncurenţiale.
Recent Comisia Europeană a blocat fuzionarea a doi mari producători
de oţel din Uniunea Europeană, iar Comisarul european Margrethe Vestager,
responsabil cu politica în domeniul concurenței, a explicat motivele aceastei
decizii: Astăzi Comisia a
decis să se opună fuzionării a doi mari producători de oţel. Investigaţia
noastră a arătat că această fuziune ar fi dus la un preţ mai mare pentru
produsele de oţel, folosite în industria de ambalat conserve şi de către
manufacturierii principali. Aceasta ar fi dăunat competitivităţii europene, în
aceste sectore şi ar fi condus la creşterea preţurilor, pentru consumatorii ce
cumpără produse conservate şi maşini.
Firmele interesate să fuzioneze ar fi trebuit să aducă dovezi că
respectă regulile competitivităţii, dar cum nu au făcut-o, Comisia Europeană a
intervenit şi a blocat fuzionarea. Comisarul european Margrethe Vestager a
adăugat: Decizia de azi e
doar a zecea fuziune pe care o blocăm, în ultimii 10 ani. Pe aceeaşi perioadă
am aprobat peste 3 mii de fuziuni, iar 90 % dintre acestea s-au încheiat fără
condiţii suplimentare. Am observat un val de fuzionări recent. Doar anul trecut
numărul de fuzionări, cu care Comisia a fost notificată, a depăşit 400.
Principiul nostru atunci când analizăm aceste fuzionări este mereu acelaşi: să
ne asigurăm că pentru consumatorii europeni nu există niciun prejudiciu de
tipul creşterii preţului, reducerea gamei de produse din care pot alege sau
scăderea inovaţiei.
Şi cum oţelul este parte esenţială a multor produse, Comisia
Europeană a vrut să se asigure că această fuzionare nu va conduce la creşterea
produselor ambalate în conservă din supermarketuri sau a celor folosite în
industria constructoare de maşini. Şi cum în aceste domenii industriale sunt
angajaţi milioane de europeni, ei depind de un acces competitiv la oţel, pentru
ca afacerile lor să fie viabile. Industria ambalării produselor alimentare are
peste 60 mii de angajaţi. Aşa că preţul oţelului este important pentru multe
companii, de el depinzând ca preţul produselor finale să fie tot accesbil. Şi
în acest sens am primit explicaţii că din preţul unei conserve de roşii, de
exemplu, jumătate o reprezintă preţul cutiei de conserve.