Recomandare UE privind sisteme de înaltă calitate de educație și îngrijire timpurie a copiilor
Consiliul Educaţie, reunit cu puţin înaintea alegerilor europene şi prezidat de ministrul român al Educaţiei Naţionale, Ecaterina Andronescu, a adoptat mai multe documente importante pentru crearea Spaţiului European al Educaţiei.
Luana Pleşea, 04.06.2019, 13:29
Consiliul Educaţie, reunit cu
puţin înaintea alegerilor europene şi prezidat de ministrul român al Educaţiei
Naţionale, Ecaterina Andronescu, a adoptat mai multe documente importante
pentru crearea Spaţiului European al Educaţiei. Printre acestea, Recomandarea
privind sistemele de înaltă calitate de educație și îngrijire timpurie. Luana
Pleşea are detalii:
Potrivit celui de al 11-lea
principiu al Pilonului european al drepturilor sociale, toți copiii au dreptul
la educație și îngrijire timpurie accesibilă din punct de vedere financiar și
de bună calitate. Atât factorii de decizie, cât și cercetătorii recunosc că
bazele învățării și capacitatea de a învăța pe tot parcursul vieții se formează
în primii ani de viață, înainte de a merge la şcoală. Construirea unui
fundament puternic în această perioadă este o condiție pentru dezvoltarea, mai
apoi, pentru succesul educațional de la nivelurile superioare, şi este, în
egală măsură, esențială pentru sănătatea și bunăstarea copiilor. Prin urmare,
educația și îngrijirea timpurie trebuie considerate drept baza sistemelor de
educație și de formare și trebuie să facă parte integrantă din procesul de
educație.
Specialiştii
în educaţie vorbesc despre importanţa achiziţiilor la vârste foarte fragede,
achiziţii pe care le fac copiii noştri în perioada antepreşcolară
Recomandarea
cu privire la calitatea înaltă a sistemelor de educaţie şi îngrijire timpurie
va sprijini statele membre în îmbunătăţirea accesului la sisteme de îngrijire
de calitate. Sunt de acord cu doamna ministru că fundamentul învăţării şi al
creării sentimentului de apartenenţă se pune încă de la începutul vieţii. De
aceea, accesul la educaţie şi îngrijire timpurie de calitate este esenţial
pentru toţi copiii, aşa cum o demonstrează studiile, chiar şi mai mult pentru
aceia din medii dezavantajate.
Au declarat în cadrul conferinţei de
presă de la finalul Consiliului Educaţie, ministrul român al educaţiei,
Ecaterina Andronescu, şi comisarul european pentru Educaţie, Tineret, Cultură
şi Sport, Tibor Navracsics.
Prin documentul adoptat, Consiliul
recomandă statelor membre să îmbunătățească accesul la sisteme de înaltă
calitate de educație și îngrijire timpurie şi să depună eforturi pentru a
garanta că serviciile de educație și îngrijire timpurie sunt incluzive şi accesibile
din toate punctele de vedere, inclusiv financiar.
Să sprijine profesionalizarea
personalului din sectorul educației și îngrijirii timpurii, inclusiv a
personalului de conducere. Dar şi să consolideze elaborarea de programe de
învățământ timpuriu care să urmărească interesele copiilor, să încurajeze
bunăstarea acestora și să satisfacă nevoile și potențialul fiecărui copil în
parte, inclusiv în cazul celor cu nevoi speciale sau aflați într-o situație vulnerabilă
sau defavorizată.
Datorită acestei Recomandări,
statele membre vor trebui să fie mai atente la acest domeniu şi să investească
în el, deoarece doar accesul la servicii de educaţie şi îngrijire timpurie,
fără calitatea acestor servicii, nu este suficient pentru formarea
competenţelor necesare în perioada şcolară, dar şi ulterior, în viaţa de adult.