UE promovează educaţia mediatică
Comisia Europeană îşi propune să atragă atenţia asupra importanţei educaţiei mediatice pentru societatea de astăzi.
Monica Chiorpec, 28.03.2019, 10:32
Comisia Europeană îşi propune
să atragă atenţia asupra importanţei educaţiei mediatice pentru societatea de
astăzi. Într-o Europă influenţată adeseori de transmiterea de mesaje eronate,
scopul noii iniţiative propuse de către Executivul european este evident. Cea
de-a doua jumătate a lunii martie a adus în prim-plan şi ediţia de debut a
Săptămânii Europene a Alfabetizării Media. Mai multe evenimente dedicate
acestui demers au avut loc peste tot în statele membre ale Uniunii Europene şi
vor continua şi în următoarele luni. Mariya Gabriel, comisarul european pentru
Economie digitală şi societate:
Dorinţa mea cea mai de preţ este ca,
astfel, împreună, să punem bazele începutului unei tradiţii frumoase. O
tradiţie frumoasă de a avea o Săptămână Europeană a Educaţiei Mediatice. Cu
prilejul unei asemenea săptămâni, vom sublima şi vom face şi mai vizible
proiectele care vor avea loc pe tot parcursul anului. Educaţia mediatică este
deosebit de importantă pentru mine şi sunt convinsă că nivelul de educaţie în
ceea ce priveşte media este esenţial pentru a permite cetăţenilor să ia decizii
în cunoştinţă de cauză prin intermediul sistemului numeric, unde dezinformarea
şi informarea falsă au încă, din păcate, căi pentru a prolifera.
Având în vedere
apropiatele alegeri europarlamentare, comisarul Mariya Gabriel consideră că
este esenţial ca, beneficiind de instrumentele media, europenii să-şi poată
exprima liber opţiunile: Ne aflăm la două luni distanţă de alegerile
europarlamentare. Fiecare dintre dumneavoastră va avea atunci posibilitatea de
a-şi face vocea auzită. Ţin să subliniez că mizele sunt importante. Aşa cum a
subliniat şi preşedintele Juncker, în momentul alegerilor trebuie să arătăm că
Europa poate surmonta diferenţele dintre nord şi sud, dintre est şi vest, dintre
stânga şi dreapta. Europa este prea mică pentru a se împărţi în jumătăţi sau în
sferturi. Europa noastră, pentru care lucrăm fără încetare în Comisia
Europeană, este o Europă lider şi o Europă suverană. În acest context, educaţia
mediatică ocupă un loc central. Este vorba de o condiţie prealabilă unei
democraţii viabile şi moderne, fiindcă creşte rezilienţa cetăţenilor în faţa
dezinformării. Educaţia ne permite să manevrăm mediile de o manieră
responsabilă şi creativă. Cu scopul de a întări importanţa acestui tip de
educaţie, sunt mândră de această primă Săptămână Europeană a Alfabetizării
Media.
Următoarele evenimente
dedicate educaţiei mediatice vor include întâlniri şi workshop-uri conduse de
grupul de experţi din partea Comisiei Europene. Vor fi prezentate cele mai bune
practici în domeniul audiovizual şi se vor aduce în discuţie subiecte cum ar fi
inovaţia în sfera media, dar şi rolul unui conţinut media de calitate.