Regulament pentru identificarea mai uşoară a cazierelor judiciare în UE
Pe agenda sesiunii plenare din această săptămână a Parlamentului European s-a aflat un raport al Comisiei pentru Libertăţi Civile, Justiţie şi Afaceri Interne ...
Ștefan Baciu, 14.03.2019, 10:12
Pe agenda sesiunii plenare din această
săptămână a Parlamentului European s-a aflat un raport al Comisiei pentru Libertăţi
Civile, Justiţie şi Afaceri Interne referitor la propunerea de regulament al
Comisiei Europene privind un sistem centralizat prin care să poată fi
identificaţi resortisanţii cu dublă cetăţenie sau din ţări terţe care au
condamnări. Acest sistem este destinat să completeze şi să sprijine sistemul
european de informaţii cu privire la cazierele judiciare, ECRIS. Acest sistem
este operaţional din aprilie 2012 și permite autorităților
competente ale statelor membre să obțină informații complete privind condamnările
anterioare ale unui resortisant al UE din partea statului membru a cărui
cetăţenie o deţine persoana vizată. Deşi s-a dovedit un instrument extrem de
util, sistemul are o lacună şi anume că a rămas extrem de dificilă verificarea
cazierelor judiciare ale resortisanţilor ţărilor terţe, care în documentele
comunitare au acronimul TCN, de la third-country citizen. Din acest motiv, în
ianuarie 2016 Comisia Europeană a publicat o directivă prin care a fost
instituit un sistem descentralizat care le-a permis autorităţilor competente să
identifice rapid statul membru sau statele membre care deţin informaţii privind
un resortisant din ţări terţe. Instituţiile
europene vor să meargă mai departe pe această direcţie propunând un Regulament care combină sistemul ECRIS cu cel referitor la resortisanţii
din ţări terţe, un regulament care prevede crearea și gestionarea unui sistem
centralizat și care stabilește responsabilitățile operatorilor de date și
drepturile de acces la această bază de date centralizată.
Europarlamentarul
britanic Daniel Dalton a fost raportor al acestui dosar şi a ţinut să
sublinieze importanţa includerii celor cu dublă cetăţenie în acest sistem şi,
mai ales a celor care au o cetăţenie a unui stat terţ: Serviciile juridice de la cele trei instituţii,
Parlament, Consiliu şi Comisie, au spus că nu este o discriminare dacă îi
includem. Nu era o discriminare, era o prioritate cheie
pentru mine. Permiţând culegerea de amprente digitale, indiferent de cetăţenia
pe care o au, am asigurat un tratament identic pentru toată lumea. Nu există
cetăţeni de categoria a doua. Dacă unele grupuri politice vor să utilizeze
acest act normativ ca instrument politic, să spună lumii într-o dezbatere
academică, fără dovezi, că asta ar fi mai important decât siguranţa cetăţenilor
sau funcţionarea eficace a sistemului judecătoresc, eu nu pot face nimic ca să
îi împiedic. Cu toate acestea, hai să spunem clar ce fac ei! Permit cetăţenilor
din state terţe să evite să se cunoscă condamnările lor în UE, ceea ce este un
risc pentru noi toţi, de infracţiuni grave, de terorism. Sunt oameni cu
condamnări penale, nu uitaţi! Deci este o întrebare la care trebuie să
răspundem mâine. Chiar credeţi că cetăţenii infractori din afara UE au voie să
îşi ascundă condamnările, în timp ce cetăţenii europeni nu pot? Eu cred că
răspunsul este nu!
Raportul care conţine
103 amendamente la varianta Comisiei Europene a fost votat cu o largă
majoritate. Urmează negocierile pentru stabilirea variantei finale a
regulamentului privind acest sistem care a primit acronimul ECRIS-TCN.