Eurodeputaţii iau poziţie în privinţa diferenţelor de calitate a produselor
Deputaţii europeni susţin că, dacă o companie vinde un produs în mai multe state din UE, dar cu compoziţie care diferă de la un stat la altul, respectivul produs nu poate fi prezentat pe piaţă cu etichetă identică
Luana Pleşea, 21.09.2018, 09:09
Deputaţii europeni susţin că, dacă o companie
vinde un produs în mai multe state din UE, dar cu compoziţie care diferă de la
un stat la altul, respectivul produs nu poate fi prezentat pe piaţă cu etichetă
identică, pentru că aceasta ar induce în eroare consumatorul.
Teste şi
sondaje efectuate în unele state membre, în special din Europa Centrală şi de
Est, au arătat că există produse care sunt prezentate pe piaţă sub acelaşi nume
şi ambalate identic, dar conţin ingrediente diferite, în detrimentul
consumatorilor. Aceste diferenţe au fost găsite atât în produse alimentare, cum
ar fi crochete de peşte, supe instant, cafea, băuturi răcoritoare, cât şi în
produse non-alimentare incluzând detergent, produse cosmetice şi de curăţenie
sau produse destinate bebeluşilor.
Prin
votul din sesiunea plenară de luna aceasta, Parlamentul European recomandă
câteva măsuri care să fie aplicate la nivel european şi naţional pentru a
identifica şi evita diferenţele de calitate a produselor.
Nu
este deloc normal ca un produs care arată la fel la prima vedere să aibă o
compoziţie diferită. Nu este vorba despre lupta dintre lavandă şi violete, ci
despre un conţinut mai mic de carne sau un substitut al cărnii, despre o
calitate mai slabă a materiei prime: diferite calități, proporții diferite,
aditivi diferiți și așa mai departe. Căutăm să ne asigurăm că nu vor fi induşi
în eroare consumatorii şi că vor putea obţine produse de aceeaşi calitate. Pur
și simplu vrem să fim siguri că aceleași produse sunt marcate în același mod şi
consumatorii noştri nu vor fi păcăliţi, a afirmat raportorul dosarului, eurodeputata cehă Olga Sehnalová.
Prin
raportul votat, membrii Parlamentului European propun: cooperare
transfrontalieră şi schimb de informaţii despre produsele care ar putea fi
necorespunzătoare normelor şi despre posibile practici neloiale; o abordare
comună a procesului de testare pentru a aduna probe sigure şi comparabile şi
pentru a indica cât de grave şi răspândite sunt practicile legate de
diferenţele de calitate; prezentarea rezultatelor într-o bază publică de date şi
analiza acestora nu mai târziu de finalul anului 2018.
În plus,
producătorii sunt invitaţi să ia în considerare posibilitatea de a include pe
ambalaje un logo care să indice că produsul respectiv are acelaşi conţinut şi
aceeaşi calitate în toate statele membre ale UE. Preferinţele consumatorilor
nu ar trebui să fie folosite ca o scuză pentru a scădea calitatea sau pentru a
oferi produse cu grade diferite de calitate pe diverse pieţe, spun membrii
Parlamentului. Aceştia mai solicită şi actualizarea Directivei privind
practicile comerciale neloiale, susţinând că este nevoie de mai multe
clarificări.