Consolidarea competitivității sectorului european al comerțului cu amănuntul
Comisia a identificat o serie de practici concrete și eficiente, care au rolul de a ghida eforturile statelor membre în ceea ce privește intensificarea inovării, a productivității și a competitivității sectorului de comerț cu amănuntul.
Mihai Pelin, 02.05.2018, 10:28
Comisia
a identificat o serie de practici concrete și eficiente, care au rolul de a
ghida eforturile statelor membre în ceea ce privește intensificarea inovării, a
productivității și a competitivității sectorului de comerț cu amănuntul. Ele
vor permite comercianților cu amănuntul europeni să își consolideze prezența la
nivel global și vor sprijini numeroase IMM-uri din sectorul comerțului cu
amănuntul, care sunt adesea întreprinderi familiale, în eforturile lor de a
îmbrățișa schimbările tehnologice. Astfel, se va contribui la crearea de locuri
de muncă și la stimularea creșterii economice.
Purtătorul-șef de cuvânt al Comisiei, Margaritis Schinas a precizat: Sectorul
comerțului cu amănuntul este unul dintre cele mai importante sectoare din
economia UE, aproape una din zece persoane lucrând în peste 3,6 milioane de
societăți de comerț cu amănuntul. Acest sector cunoaște schimbări rapide, odată
cu dezvoltarea comerțului electronic și a comerțului cu amănuntul prin multiple
canale, și are potențial să funcționeze și mai bine. Acesta este motivul pentru
care Comisia sprijină statele membre și operatorii să depășească actualele
provocări, abordând o multitudine de restricții din sectorul comerțului cu
amănuntul.
Statele membre pot face progrese
suplimentare prin facilitarea stabilirii de unități de comerț cu amănuntul. Înființarea
rapidă a unui nou magazin este o condiție esențială pentru comercianții cu
amănuntul care doresc să aibă acces pe piață, promovând astfel productivitatea
și inovarea. Totodată, reducerea restricțiilor privind
funcționarea cotidiană a magazinelor ar putea deveni o povară semnificativă pentru întreprinderi,
cărora le afectează productivitatea, motiv pentru care Comisia a identificat
exemple de bune practici privind vânzările promoționale și reducerile de preț,
canalele de vânzare specifice, orele de funcționare ale magazinelor, impozitele
specifice comerțului cu amănuntul, cumpărarea de produse din alte state membre
și practicile contractuale ale unui comerț cu amănuntul modern.
De asemenea,
Comisia a publicat un ghid privind
favorizarea revitalizării și modernizării sectorului micului comerț cu
amănuntul. Acesta oferă autorităților publice sugestii practice privind
modalitatea de a-i ajuta pe micii comercianți cu amănuntul să îmbrățișeze
schimbările tehnologice și să facă față provocărilor viitoare. În UE, comerțul
cu amănuntul reprezintă al doilea sector de servicii ca mărime după cel al
serviciilor financiare, generând 4,5 % din valoarea adăugată în economia
UE și asigurând 8,6 % din totalul locurilor de muncă în UE. Gospodăriile
din UE cheltuiesc până la o treime din bugetele lor pe cumpărături efectuate în
magazine de desfacere cu amănuntul. Un sector al comerțului cu amănuntul mai
eficient poate oferi consumatorilor prețuri mai mici, ceea ce creează o cerere
mai mare și îi îndreaptă pe producători către produse mai inovatoare.