Pachetul european privind inspecţia tehnică periodică
Pachetul privind inspecţia tehnică auto, adoptat în 2014, nu a fost transpus în legislaţia naţională de toate statele membre ale Uniunii Europene.
Ștefan Baciu, 07.02.2018, 12:47
Cinci
oameni mor în fiecare zi pe drumurile din Uniunea Europeanăîn accidente rutiere
cauzate de probleme tehnice ale autovehiculelor. Starea proastă a
infrastructurii şi comportamentul unor conducători auto sunt alte două cauze ale producerii
acidentelor rutiere în urma cărora, în fiecare an, peste 25 de mii de persoane îşi pierd viaţa şi alte sute
de mii sunt rănite pe şoselele din Europa. Drept urmare, în sesiunea plenară din noiembrie
2017, Parlamentul European a adoptat o rezoluţie non-legislativă prin care
solicita Comisiei Europene să modifice legislaţia în domeniu.
Comisia Europeană, prin comisarul pentru transporturi Violeta Bulc, a anunţat căîn cursul
acestui an vor fi aduse modificări Regulamentului privind siguranţa generală şi a
Regulamentului privind siguranţa pietonilor, ca parte a celui de-al treilea
pachet legislativ privind mobilitatea: Tratez siguranţa rutieră
ca o priorittate de top a mandatului meu. Din acest motiv, am adăugat siguranţa
rutieră ca o parte importantă a pachetului de mobilitate de primăvară, unde
acesta va fi abordat într-un mod aprofundat. Eu pot doar să sper că acest lucru
va constitui un impuls suficient pentru a vedea, în statistici, o scădere
substanţială a numărului de accidente mortale şi de răniri grave.
În ultimii ani, Comisia Europeană
a venit şi cu alte îmbunătăţiri legislative pe care însă nu toate statele
membre au reuşit să le transpună în legislaţia naţională. Astfel, în 2014,
Uniunea Europeană a adoptat un pachet legislativ referitor la inspecţia tehnică
a autovehiculelor, înlocuind norme aflate în vigoare de patru decenii, din anul
1977. Pachetul alcătuit din trei directive se referea la inspecţiile tehnice
periodice şi la documentele de înmatriculare a vehiculelor. Una dintre
directivele din 2014 a definit elementele care trebuie testate în cursul unei
inspecţii tehnice auto, metodele de testare şi a introdus cerinţe minime
privind organismele de supraveghere, infrastructura de inspecţie şi formarea
inspectorilor. Trei state membre, Cehia, România şi Slovacia, nu au adoptat,
publicat şi comunicat Comisiei Europene măsurile naţionale de transpunere a
acestei directive. Aceasta defineşte, între altele, 3 categorii de defecte
(minore, majore şi periculoase), în funcţie de posibilele consecinţe ale
acestora. Alte state membre, Cipru, Irlanda şi Slovacia, nu au adoptat măsuri
naţionale de transpunerea a unei alte directive care impune statelor membre să
instituie registre electronice de înmatriculare a vehiculelor şi care defineşte
procedura care trebuie urmată în cazul în care vehiculul nu trece inspecţia
tehnică periodică. Pe de altă parte, Cehia, Germania, Irlanda şi Slovacia nu au
adoptat măsuri naţionale de transpunere a celei de a treia directive din 2014
privind norme comune pentru controlul în trafic al autovehiculelor şi
remorcilor grele.