Eurobarometru: Românii sunt interesați de probleme europene și internaționale
Românii se numără printre europenii care se declară interesați într-o mare măsură de problemele comunitare și internaționale.
Mihaela Mihai, 23.11.2023, 06:54
Trebuie spus înainte de toate că este vorba de un sondaj Eurobarometru care analizează în profunzime deprinderile oamenilor în domeniul mass-media și încrederea pe care o au în diverse surse de informare.
Potrivit unui comunicat al Parlamentului European, cel care prezintă rezultatele sondajului, percepțiile cetățenilor despre Uniunea Europeană, în general, și legislativul comunitar, în particular, sunt influențate de ceea ce ei pot vedea, auzi și citi în diverse surse de informare.
Sondajul a fost realizat în perioada 18 – 24 octombrie pe un eșantion de aproape 26 de mii de cetățeni din toate cele 27 de state membre ale Uniunii și arată că mai interesați decât românii de problemele europene și internaționale sunt doar finlandezii, 60 la sută, și locuitorii Portugaliei, 58 la sută. Polonezii sunt interesați într-o proporție de 52 la sută,iar belgienii, în țara cărora se află mai toate instituțiile europene, 45 la sută.
Italienii și austriecii par cei mai dezinteresați de aceste subiecte, care stârnesc curiozitate doar pentru 38 la sută dintre ei. Pentru cei mai mulți contează știrile locale și politica națională. La noi în țară, mai arată Eurobarometrul, politica națională este subiect de interes pentru 40 la sută dintre români, iar știrile locale, pentru 53 la sută.
Eurobarometrui mai arată că la nivel european televiziunea rămâne principala sursă de știri, 71 la sută, în special pentru europenii cu vârsta de peste 55 de ani. Pe locul al doilea, cu un procentaj simțitor mai mic, se află platformele de știri online, 42 la sută, în timp ce locul al treilea este împărțit de radio și de platformele de comunicare socială și blogurile, fiecare cu câte 37 de procente.
Presa scrisă este pe locul al patrulea, doar unul din cinci europeni (21%) mai spun că ziarele și revistele sunt principala lor sursă de știri.
Pe de altă parte, tinerii folosesc într-o proporție mult mai mare platformele de comunicare socială și blogurile pentru știri, 79 la sută dintre persoanele cu vârsta între 15 și 24 de ani, față de 14 la sută dintre cei de peste 55 de ani.