Publicitatea politică: acord cu noi măsuri de combatere a abuzurilor
Consiliul Uniunii Europene și Parlamentul European au ajuns la un acord provizoriu cu privire la normele care vor face campaniile electorale și pentru referendumuri mai transparente și mai reziliente la ingerințe.
Gabriela Mitrovici, 08.11.2023, 08:38
Noile norme vor reglementa publicitatea politică, în special pe cea online, în ţările membre, pe fondul preocupărilor legate de pericolele reprezentate de manipularea informațiilor și de interferența străină în alegeri.
Concret, publicitatea politică va trebui să fie marcată în mod clar. Conform noilor reguli, va fi mai facil pentru cetăţeni, autorităţi şi jurnalişti să obţină informaţii referitoare la cine finanţează o reclamă, la suma plătită şi la originea finanţării, printre alte detalii.
La insistenţa Parlamentului European, la 24 de luni după intrarea noilor reguli în vigoare, Comisia Europeană va înfiinţa o arhivă ce va conţine întreaga publicitate politică online şi informaţiile aferente pentru o perioadă de până la şapte ani.
Pentru a limita interferenţele din afara UE în procesele democratice europene, eurodeputaţii au reuşit să includă în acordul provizoriu o interdicţie asupra entităţilor din ţări terţe de a sponsoriza publicitatea politică în Uniunea Europeană în perioada de trei luni înaintea unor alegeri sau a unui referendum.
În conformitate cu acordul, numai datele cu caracter personal furnizate în mod explicit în scopul publicității politice online și colectate de la persoana vizată pot fi utilizate de furnizori pentru a targeta utilizatorii. De asemenea, va fi interzisă publicitatea politică bazată pe crearea de profiluri folosind categorii speciale de date cu caracter personal (de exemplu, etnie, religie, orientare sexuală).
Normele convenite se referă doar la reclamele politice plătite. Nu sunt afectate opiniile personale, opiniile politice, cum ar fi orice conținut jurnalistic nesponsorizat, sau comunicările privind organizarea alegerilor din surse oficiale naționale sau europene.
Textul convenit introduce posibilitatea de a aplica sancțiuni periodice pentru încălcări repetate, care pot ajunge până la 6% din venitul anual sau din cifra de afaceri anuală a unui furnizor de publicitate.
Consiliul și Parlamentul mai trebuie să adopte în mod oficial acordul înainte ca normele să intre în vigoare.