Eurobarometru privind sursele de informare ale europenilor
Televiziunea rămâne principala sursă de informare pentru români și europeni, dar rețelele de socializare sunt preferate de noile generații, arată un sondaj Eurobarometru.
Lica Manolache, 21.11.2023, 16:36
Un nou sondaj Eurobarometru a analizat modul în care europenii se informează și utilizează atât mijloacele tradiționale – radio, TV, presă, cât și cele online, inclusiv rețelele de socializare. Datele arată că România are cei mai mulți cetățeni (87%) în rândul statelor din blocul comunitar care au primit recent informații despre Uniunea Europeană, media celor 27 de state membre fiind de 68%.
8 din 10 români aleg televiziunea ca sursă de informații
Televiziunea rămâne principală sursa de informații pentru români (79%), dar și pentru majoritatea cetățenilor UE. Platformele de socializare sunt a doua opțiune pentru români (48%), dar nu și pentru europeni (37%). Presa online și de platformele de știri sunt următoarele surse după cum au spus 47% dintre respondenții din țara noastră (42% media UE). Radioul este utilizat des de către o treime dintre români (33%) și de 37% dintre europeni în timp ce presa scrisă este o opțiune pentru unul din cinci cetățeni (19% în România, respectiv 21% media UE).
Din sondaj mai reiese că platformele și rețelele sociale au devenit principala sursă de informații pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 15 și 24 de ani (58% în România și 59% media UE). Chiar și în categoria de vârstă 25-39 de ani, televiziunea este o sursă de informare mai puțin accesată, mai ales la nivelul întregii Uniuni (69% în România și 61% media UE).
Românii, interesați de problemele europene și internaționale
Participanții la acest Eurobarometru au spus și care sunt subiectele pa care le-au accesat în ultima săptămână. Astfel, 57% dintre românii au accesat știri și informații legate de probleme europene și internaționale (45% media UE). Totodată 53% au fost interesați de știri locale (50% media UE), 42% de știri economice și financiare (31% media UE), 40% de politică națională (47% media UE), 39% de sport (36% media UE) , iar 35% au accesat informații legate de știință și tehnologie (28% media UE).
Cea mai populară rețea de socializare rămâne Facebook, utilizată de 77% dintre români care și de 63% media europeană. Respondenții români au mai accesat în ultimele șapte zile anterioare sondajului următoarele rețele: WhatsApp – 73% (62% media UE), YouTube – 63% (55% media UE) și Instagram – 40% (45% media UE). Eurobarometrul nu a oferit date despre ponderea cetățenilor care utilizează platforma TikTok.
Dintre cei care accesează rețele de socializare, 58% dintre cetățenii din țara noastră au folosit aceste platforme pentru a urmări știri și evenimente actuale (47% media UE), 56% pentru a comunica cu prietenii și familia, 47% pentru a vedea fotografii și conținut video (43% media UE), și tot 47% pentru a urmări activitatea prietenilor, familiei sau colegilor (43% media UE).
Interes pentru creatorii de conținut și influenceri
Creatorii de conținut și influencerii câștigă popularitate în rândul celor care utilizează platformele de socializare ca YouTube, Instagram, TikTok și altele. Astfel, în rândul celor care accesează rețele de socializare, 47% dintre români (37% media UE) urmăresc cel puțin un influencer sau un creator de conținut. Dintre aceștia, 47% preferă conținutul care oferă comentarii despre evenimente actuale (38% media UE).
Recenzille pentru produse, cărți, locuri etc. sunt conținutul dorit de 41% dintre români (36% media UE). Acești creatori și influenceri mai trezesc interesul utilizatorilor cu detalii despre viața lor (33% în România și 34% media UE) sau cu tutoriale (25% dintre români și 35% media UE).
Sursa infografice: Eurobarometru Flash / Parlamentul European