Uniunea Europeană riscă să piardă lupta pentru baterii
Lipsa materiilor prime, concurența acerbă și costurile mari încetinesc planul UE de a deveni un mare jucător mondial în industria bateriilor, iar obiectivele privind neutralitatea emisiilor pot fi afectate.
Lica Manolache, 20.06.2023, 15:10
Uniunea Europeană riscă să rămână în urmă în eforturile sale de a deveni un dintre merii competitori mondiali în sectorului bateriilor la nivel mondial, potrivit unui raport publicat luni de Curtea de Conturi Europeană. Principalele dificultăți pentru blocul comunitar sunt accesul la materii prime pentru producerea de baterii, costurile în creştere, dar și de competiţia dură la nivel global.
Astfel, 87% din importurile sale de litiu brut provin din Australia, 80% din importurile de mangan provin din Africa de Sud şi din Gabon, 68% din importurile de cobalt brut provin din Republica Democratică Congo şi 40% din importurile de grafit natural brut provin din China. În ceea ce privește concurența, cel mai mare competitor în industria bateriilor rămâne China care deține 76% din capacitatea de producţie mondială, potrivit agenției Reuters, citată de Agerpres.
Datele arată că, încă din 2021, circa unul din cinci autoturisme noi înregistrate în statele membre ale UE se încărcau la o priză electrică. Mai mult, Bruxelles-ul și-a propus să interzică de la vânzare, în toate țările UE, autovehiculele noi alimentate cu combustibili fosili, începând din 2035.
Uniunea Europeană și-a mărit capacitatea de producție a şi estimează o creștere de la 44 de gigawaţi-oră în 2020 la 1.200 până în 2030, un obiectiv ambițios, dar care poate fi periclitată de factori geopolitici şi economici.
Astfel, eforturile UE de a-şi dezvolta capacitatea de producție de baterii ar putea să nu fie suficiente pentru a face faţă unei cereri tot mai mari și există riscul ca obiectivul stabilit pentru anul 2035 privind emisiile să nu poată fi îndeplinit, după cum atrag atenția auditorii. Annemie Turtelboom, membra Curţii de Conturi Europene care a condus auditul, compară situația UE privind producția de baterii cu dependența blocului comunitar de importurile de gaze:
UE nu trebuie să ajungă cu bateriile într-o poziție de dependență aşa cum s-a întâmplat cu gazele naturale. Este în joc suveranitatea sa economică. Prin planul său de a înceta vânzarea de mașini noi alimentate cu benzină şi motorină până în 2035, UE pariază enorm pe baterii. Dar este posibil să nu aibă o mână bună, din perspectiva accesului la materii prime, a atractivității pentru investitori şi a costurilor.
Documentul Curții de Conturi Europene pune în discuție două scenarii pesimiste pentru situația în care Uniunea nu va reuși să ridice capacitatea de producție a bateriilor în Uniunea Europeană conform estimărilor. În primul scenariu, UE se poate vedea nevoită să amâne interdicția de vânzare a vehiculelor cu motoare cu ardere internă după anul 2035, iar obiectivele privind neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon ar fi periclitate. În al doile scenariu, UE ar fi nevoită să depindă în mare măsură de baterii și vehicule electrice fabricate în afara blocului comunitar. În acest caz, industria europeană a autovehiculelor și forța de muncă din acest sector ar fi cele mai afectate, pentru a putea ajunge la un parc de vehicule cu emisii zero până în anul 2035.
În același timp, Parlamentul European a adoptat săptămâna trecută o actualizare a directivei UE privind bateriile pentru a garanta că bateriile pot fi reutilizate, refabricate sau reciclate la finalul vieții.
Noile reguli sunt legate de planul de acțiune al UE pentru o economie circulară și de strategia industrială a UE și își propun să acopere întregul ciclu de viață al produsului, de la proiectare la consum și până la reciclarea sa în componente pentru noi produse.