Companiile din România au organizat printre cele mai puţine întâlniri online
50% dintre întreprinderile din UE au organizat întâlniri de lucru la distanță în 2022, iar România se situează cu mult sub media europeană.
Lica Manolache, 13.06.2023, 16:18
Jumătate dintre întreprinderile din Uniunea Europeană cu cel puțin 10 angajați sau lucrători independenți au organizat reuniuni de lucru la distanță anul trecut, potrivit datelor publicate de Eurostat. Situația diferă semnificativ în rândul celor 27 de state membre, cu trei țări în capul listei unde aproape 8 din 10 întreprinderi întâlniri online: Suedia (79,4%) Finlanda (78,5%) și Danemarca (78,0%), urmate de Malta (68,3%) și Irlanda (63,6%).
România se situează printre țările UE cu cele mai mici procente înregistrate în 2022, cu mai puțin de o treime (31,2%) dintre întreprinderi care au organizat ședințe de lucru de la distanță. În urma țării noastre se află doar două state, Bulgaria (28,2%) și Ungaria (29,4%).
Pandemia COVID-19 a adus transformări ale modelului de lucru în ultimii trei ani prin adoptarea metodelor de lucru de la distanță cu scopul de a reduce riscurile de răspândire a virusului. În acest context, scopul datelor statistice este de a evalua nivelul de pregătire tehnologică al întreprinderilor în ceea ce privește furnizarea a trei opțiuni pentru angajați de a își desfășura activitatea la distanță: sistemul de e-mail, documente și aplicațiile de afaceri sau programele informatice ale întreprinderii.
Proporția întreprinderilor care au organizat ședințe de lucru de la distanță în 2022 / Sursa: Eurostat
Potrivit Eurostat, 57% dintre întreprinderile din blocul comunitar cu 10 sau mai mulți angajați sau lucrători independenți ofereau angajaților metode de acces la distanță pentru toate cele trei tipuri opțiuni menționate. Analizate după dimensiunea întreprinderilor, datele mai arată că 91,0% dintre întreprinderile mari (cel puțin 250 sau angajați sau lucrători independenți) ofereau toate cele trei tipuri de acces la distanță angajaților lor, același situație fiind regăsită și în cazul a 77,2% dintre întreprinderile mijlocii (între 50 și 249 de angajați sau lucrători independenți), dar și pentru jumătate (52,4%) dintre întreprinderile mici (între 10 și 49 de angajați sau lucrători independenți).
Angajații din aproape toate marile întreprinderi au beneficiat de acces de la distanță la sistemul de e-mail al întreprinderii (97,2%), la documentele întreprinderii precum fișiere, foi de calcul, prezentări, etc. (94,0%), dar și la aplicațiile sau software-ul de afaceri al întreprinderii (92,4%) – sistemele de contabilitate, vânzări, comenzi, managementul relațiilor cu clienții.
Cifrele scad ușor în cazul întreprinderilor mijlocii care au oferit anul trecut angajaților lor acces de la distanță la sistemul de e-mail în proporție de 90,9%, iar 83,0% au oferit acest la documentele întreprinderii și 80,4% la aplicațiile sau software-ul de afaceri al întreprinderii. 74,8% dintre întreprinderile mici au oferit acces de la distanță la sistemul de e-mail, 60,9% au facilitat accesul la documente și acces și 57,5% la aplicațiile sau software-ul de afaceri.