Din 2035, doar automobile electrice la vânzare în statele UE
Statele UE au ajuns la un acord privind interzicerea de la vânzare a automobilelor alimentate cu benzină sau motorină începând cu 2035.
Lica Manolache, 28.03.2023, 23:51
După luni de negocieri, statele membre UE au aprobat textul legislativ care interzice punerea în vânzarea a autoturisme noi echipate cu motoare cu ardere internă, începând cu anul 2035. Excepție fac autoturismele care utilizează combustibil sintetici, fără emisii de dioxid de carbon (CO2) pentru care Germania a reușit să obțină o scutire în urma discuțiilor de la finalul săptămânii, după cum informează AFP, citată de Agerpres.
Prin punerea în aplicare a noii directive, dispar de la comercializarea pe piața europeană atât autovehiculele pe bază de benzină sau motorină, cât și cele cu motorizare hibridă. Astfel, europenii vor putea achiziționa doar automobile electrice noi.
La reuniunea miniștrilor Energiei de la Bruxelles, doar Polonia s-a opus noului text legislativ. Totodată, România, Italia și Bulgaria s-au abținut de la vot. Sâmbătă, cu trei zile înainte de votul reprezentanților celor 27 de state membre, Comisia Europeană şi Germania au anunţat că au ajuns la un acord în disputa cu privire la interzicerea vânzării de noi autoturisme echipate cu motoare cu ardere internă, după cum a transmis agenția germană de presă (DPA).
Acordul prevede ca autovehiculele echipate cu motoare pe combustie vor putea fi înmatriculate şi după 2035, cu condiția ca acestea să fie alimentate exclusiv cu carburanți neutri din punct de vedere a emisiilor de CO2. Comisia Europeană urmează să furnizeze pașii legali necesari pentru a permite clasificarea autoturismelor care utilizează combustibili ecologici drept neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon.
Retragerea de pe piață a autovehiculelor echipate cu motoare cu ardere internă face parte din pachetul Fit for 55 (Pregătiți pentru 55). Statele membre au obiective progresive pentru autoturisme și camionete care presupun reducerea emisiilor de CO2 la nivelul Uniunii până în 2030, urmate de reducerea cu 100% a emisiilor până în 2035, pentru autoturismele și camionetele noi. Potrivit datelor puse la dispoziție pe pagina de web a Consiliul Europei, autoturismele și camionetele sunt responsabile pentru 15% din totalul emisiilor de CO2, principalul gaz cu efect de seră.
Industria auto a Uniunii Europene generează peste 7% din PIB-ul blocului comunitar. Sectorul este al doilea ca mărime în lume, după China, și asigură 12,7 milioane de locuri de muncă, respectiv 6,6% din totalul joburilor din UE. Totodată, industria automobilistică deține și cea mai mare pondere a activităților de cercetare și dezvoltare din UE (34%) cu un buget de circa 60 de miliarde de euro.
Beneficii preconizate în urma renunțării la autovehiculele cu motoare cu ardere internă