Războiul din Ucraina a perturbat transportul internațional
Cozi interminabile la granițele de nord și sud ale României, șoferi de tir care așteaptă în cabine și șase zile pentru a trece, aeroporturi arhipline...
Carmen Ionescu, 20.11.2022, 19:10
Cozi interminabile la granițele de nord și sud ale României, șoferi de tir
care așteaptă în cabine și șase zile pentru a trece, aeroporturi
arhipline… Transportul internațional
dădea semne de revenire după lovitura puternică din pandemie, dar în prezent
trebuie să răspundă unei alte provocări – războiul din Ucraina.
Declanșarea conflictului, la 24 februarie 2022, și sancțiunile economice
împotriva Rusiei au determinat un efect în cascadă: mărirea prețurilor la
carburanți, zboruri anulate și extrem de scumpe, lipsa unor bunuri de strictă
necesitate din cauza precarității liniilor de transport Europa-Asia.
Tipul de transport cel mai afectat este cel aerian. Numeroase companii – de
exemplu Lufthansa Cargo, Volga-Dnepr, ANA, Jal – și-au întrerupt sau și-au
diminuat puternic operațiunile care legau Europa de Asia. Spațiul aerian rus a fost închis, survolarea
Siberiei a devenit neoperațională, astfel încât zborurile au fost deviate prin
Turcia și Kazahstan. În acest mod, consumul de carburant a devenit o provocare
pentru companii – să ne amintim că în prima săptămână din martie prețul
kerosenului crescuse cu aproape 30%. Din acest motiv, transporturile de mărfuri aeriene s-au diminuat
cu 20%.
Nici comerțul maritim mondial nu evoluează sub auspicii mai favorabile. În
comparație cu 2020, costul transportului de acest tip s-a multiplicat de cinci
ori.
Ucraina era al patrulea cel mai mare
exportator de cereale din lume în sezonul 2020/21, potrivit datelor Consiliului
Internațional pentru Cereale, iar majoritatea mărfurilor sale erau expediate
via Marea Neagră. Vânzările de cereale din 2021 aduseseră Ucrainei 11,5
miliarde de euro. Eforturile de ridicare a blocadei rusești au dus la rezultate limitate, după
acordul mediat de președintele Turciei, iar Agenția ONU pentru Agricultură și
Alimetație estimează că, în acest an, aproximativ 181 de milioane de oameni din
41 de țări s-ar putea confrunta cu o criză de alimente sau chiar cu foametea,
din cauza războiului din Ucraina.
Infografic:
Totodată transportul pe calea ferată a fost afectat,
ucrainenii încercând să transporte cereale, dar și alte bunuri, utilizând
tranzitul prin România sau Polonia. Una dintre problemele care îngreunează mult
transportul feroviar este diferența de ecartament dintre Ucraina și țările
vecine. De exemplu, în Polonia ecartamentul este de aproximativ 140 cm, în timp ce Ucraina
îl moștenește din epoca sovietică și are 150 cm. De exemplu, la 12 mai, peste
24.000 de vagoane încărcate cu grâu, ulei, metal, produse chimice și cărbune
erau în așteptare la frontierele cu Polonia, Ungaria, România, Moldova și
Slovacia.
Să adăugă, și faptul că transportul feroviar de mărfuri
pe axa China-Europa pare complicat și riscant. Rețeaua ucraineană este puternic
afectată. Totodată, chiar dacă trenurile pot trece încă prin Belarus, aliat al
Rusiei, sancțiunile internaționale ar putea duce spre o întrerupere a
traficului prin această țară.
Transportul rutier a fost și el lovit. În martie 2022,
peste 100.000 de șoferi ucraineni lucrau în transportul internațional, angajați
mai ales de societăți poloneze și lituaniene, unde reprezentau 30% din
personal, potrivit unei estimări a federației germane de logistică BGL. Mulți
dintre aceștia s-au întors în țară pentru a lupta.
Totodată, închiderea frontierelor are un impact major, la
unele posturi de frontieră se așteaptă zile întregi.
Parlamentul European a adoptat o rezoluție la 5 mai 2022 privind consecințele
războiului ilegal de agresiune dus de Rusia în Ucraina, cu multiple consecințe
asupra sectoarelor transport și turism ale Uniunii.
Politica Uniunii Europene în materie de transport își propune să mențină
mobilitatea economiei europene, prin dezvoltarea unei rețele moderne care să
conducă la deplasări mai sigure și mai rapide, punând accent pe soluții
durabile și digitale.
Transportul a
fost și rămâne unul dintre pilonii integrării europene, care asigură libera
circulație a persoanelor, bunurilor și serviciilor. Ponderea în economia UE
este de 9%, potrivit site-ului https://european-union.europa.eu