Flota aeriană comercială a Uniunii Europene
Peste 6.700 avioane erau utilizate pentru transportul de pasageri sau marfă de către companiile aeriene din Uniunea Europeană, în 2017, iar România deține mai puțin de 1% din totalul flotei aeriene europene.
Lica Manolache, 07.12.2019, 20:34
Companiile aeriene din UE utilizau 6.711 avioane, în 2017, pentru transportul de pasageri sau marfă, conform datelor publicate de Eurostat pe 6 decembrie, cu ocazia Zilei internaţionale a aviaţiei civile.
Cea mai mare flotă din cele 28 de state membre UE o deține Marea Britanie cu 1.312 avioane în dotare, respectiv 20% din totalul Uniunii. Pe următoarele poziții se situează Germania (1.100 avioane sau 16%), Franţa (571 de avioane sau 9%), Irlanda (569 avioane sau 8%) şi Spania (509 avioane sau 8%).
România se află la coada clasamentului cu 62 de aeronave comerciale, urmată de Letonia (57 avioane) și Bulgaria (54 avioane). Pe ultimele trei poziții se află Cipru cu 10 avioane, Lituania (27 avioane), Croaţia (30 avioane).
Patru din 10 avioane din România sunt mai vechi de 20 de ani
Datele Eurostat mai arată că 21% din flota Uniunii Europene aveau o vechime mai mică de cinci ani, 27% din totalul aeronavelor aveau o vechime cuprinsă între cinci şi nouă ani, 19% dintre avioanele companiilor aeriene aveau o vechime de 10-14, în timp ce 17% din totalul flotei are formată din aeronave cu o vechime de 15-19 ani.
Tot 17% totaliza și flota a cărei vechime depășea 20 de ani, iar Suedia avea peste jumătate din flotă mai veche de două decenii, urmată de Lituania (52%) şi Croaţia (50%). România avea 39% dintre avioane mai vechi de 20 de ani și doar 6% din totalul aeronavelor cu o vechime mai mică de cinci ani. În urma țării noastre se aflau Slovenia cu 5% din întregul flotei, Bulgaria, Lituania și Slovacia, fiecare cu 4% din total.
Avioanele cu o vechime de peste 20 de ani în statele Uniunii Europene (Sursa: Eurostat)
Trei sferturi dintre zborurile din București și Cluj, în interiorul UE
Cele mai aglomerate aeroporturi din Uniunea Europeană au fost Heathrow (Londra) Paris-Charles de Gaulle din Paris. Cele două aeroporturi au transportat circa de 2,3 milioane de pasageri către Statele Unite ale Americii. Pe lista aeroporturilor cu număr foarte mare de pasageri se situau și Schiphol (Amsterdam), Frankfurt-Main și Adolfo Suarez (Madrid), utilizate în ceam mai mare parte pentru destinații europene.
73,4% dintre zborurile de pe Aeroportul Internațional Henri Coandă din București fost către și din alte state membre ale Uniunii Europene, 10% au fost avut zboruri naționale, iar 16,6% spre țări din afara Uniunii Europene. Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj, a înregistrat o cifră aproape identică pentru zborurile între state din Uniunea Europeană (73,5%) 18,2% au fost zboruri naționale, iar 8,3% în afara spațiului comunitar.