Studiu privind dublul standard de calitate a produselor în UE
Comisia Europeană a publicat datele unui studiu care relevă unele diferențe între produsele alimentare comercializate în UE.
Lica Manolache, 25.06.2019, 20:10
Comisia a publicat, luni, rezultatele unui studiu prin care au fost testate diverse produselor alimentare, iar concluziile arată că unele produse sunt comercializate sub mărci identice sau similare, dar compoziția este diferită.
Centrul Comun de Cercetare, serviciul intern al Comisiei pentru știință și cunoaștere, a analizat aproape 1.380 de mostre din 128 produse alimentare, provenite din 19 state membre ale UE. Comisia Europeană a constat că, în marea majoritate a cazurilor, compoziția corespundea modului în care erau prezentate produsele, însă 23 % din produse aveau partea din față a ambalajului și compoziția identice, 27 % dintre produse indicau, prin aspectul diferit al părții din față a ambalajului, faptul că în diferite țări ale UE compoziția lor era diferită, informează Calea Europeană.
1 din 10 produse testate are același ambalaj, dar o compoziție diferită
De asemenea, 9 % din produsele prezentate ca fiind aceleași în toate statele Uniunii Europene, aveau în realitate o compoziție diferită: partea din față a ambalajului era identică, dar compoziția produselor era diferită.
Cercetătorii au mai observată că 22 % din produse erau prezentate în mod similar, dar aveau o compoziție diferită. Astfel, partea frontală a ambalajului era similară, însă compoziția produselor era diferită.
Cu toate acestea, Comisia arată că utilizarea aceluiași ambalaj sau a unui ambalaj similar pentru produse cu compoziție diferită nu urmărește un model geografic consecvent. De asemenea, compoziția diferită a produselor testate nu constituie neapărat o diferență în ceea ce privește calitatea produsului.
“Nu există dovada unui decalaj între Vest și Est”
Tibor Navracsics, comisarul european pentru educație, responsabil cu Centrul Comun de Cercetare, a punctat că studiul nu arată un decalaj între Europe de Vest și cea de Est, dar și îngrijorarea față de diferențele între produsele analizate: Unii europeni au senzația că produsele alimentare de marcă pe care le cumpără sunt diferite, posibil inferioare, față de cele disponibile în alte țări. Comisia și-a invitat oamenii de știință să contribuie la evaluarea obiectivă a amplorii acestui fenomen pe piața unică. Rezultatele sunt mixte: pe de o parte, mă bucur că nu s-a găsit nicio dovadă a unui decalaj între est și vest în ceea ce privește compoziția produselor alimentare de marcă, dar, pe de altă parte, mă îngrijorează constatarea că până la o treime din produsele testate aveau o compoziție clar diferită, deși erau comercializate sub mărci identice sau similare”, a spus oficialul european.
În același timp, Comisia Europeană precizează: În conformitate cu legislația UE, comercializarea unui produs ca fiind identic cu cel comercializat într-un alt stat membru, în pofida faptului că acesta are o compoziție sau caracteristici semnificativ diferite, ar putea induce în eroare consumatorii în mod abuziv și ilegal dacă acest lucru nu poate fi justificat prin rațiuni legitime și obiective.”
România nu a participat la cercetare
Deși tema produselor cu dublu standard a fost puternic promovată în campania electorală pentru alegerile europene, România nu a trimis informații despre calitatea produselor din țara noastră. La sondaj au participat următoarele state membre: Bulgaria, Croația, Cipru, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovacia, Slovenia, Spania și Țările de Jos.