România, penultimul loc din UE la digitalizarea
România se situează pe penultimul loc în Uniunea Europeană în cadrul Indicelui economiei și societății digitale (DESI) pentru 2019 al Comisiei Europene.
Lica Manolache, 13.06.2019, 15:45
România se situează pe penultimul loc în Uniunea Europeană în cadrul Indicelui economiei și societății digitale (DESI) pentru 2019 al Comisiei Europene. Indicele monitorizează performanța digitală globală din Europa și urmărește progresele înregistrate de țările UE în ceea ce privește competitivitatea digitală, informează Comisia Europeană.
România se situează pe locul 27 în UE la dimensiunea capitalului uman. Nivelurile competenţelor digitale de bază şi avansate sunt cele mai mici în comparaţie cu statele membre UE. Astfel, doar 29 % dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 16 şi 74 de ani au competenţe digitale de bază, faţă de 57 % media UE, iar 10 % ditre români au competenţe digitale avansate, cu 21% sub media europeană.
Procentul de specialişti în domeniul TIC (tehnologii informaționale și comunicații) reprezintă o proporţie mai mică din forţa de muncă în România (2,1%) faţă de media UE (3,7%) . România stă mult mai bine la procentul de absolvenţi în domeniul TIC, fiind pe locul 6 între statele membre ale UE, cu 4.9% din totalul de absolvenţi. În ceea ce priveşte specialistele din domeniul TIC, România se află pe locul 16, aceste specialiste reprezentând 1,3 % din femeile încadrate în muncă în România, foarte media UE (1,4%). Însă, România se află pe locul trei în ceea ce priveşte ponderea femeilor în rândul tuturor specialiştilor în domeniul TIC (25,7 % în 2017, faţă de media UE de 17,2 %).
Ţara noastră este din nou penultima în UE în ceea ce priveşte integrarea tehnologiei digitale de către întreprinderi. Întreprinderile din România profită de posibilităţile oferite de analiza volumelor mari de date (big data) (11%, cu un procent sub media UE); la acest capitol România se situează pe locul 14. Doar 9 % dintre întreprinderile din România utilizează reţelele de socializare, cu mult sub media UE de 21 %, iar 8 % din totalul IMM-urilor fac vânzări online (faţă de 17 %, media europeană), în timp ce 2 % dintre acestea efectuează vânzări online transfrontaliere (comparativ cu media UE de 8 %).
România înregistrează cel mai scăzut nivel de utilizare a serviciilor de internet din întreaga Uniune. O cincime dintre persoanele cu vârste cuprinse între 16 şi 74 de ani nu au utilizat niciodată internetul (21%, faţă de 11 % media UE). 51% dintre români au utilizat apeluri video cu două procente peste media UE . România înregistrează din nou decalaje la utilizarea serviciilor bancare (10%) şi a celor de cumpărături (26%), principala cauză fiind lipsa de încredere în tehnologia digitală. Totuşi, utilizarea reţelelor sociale este mai răspândită în România decât în toate celelalte state UE. Raportul arată că 86 % dintre utilizatorii de internet români utilizează reţelele sociale (faţă de 65 % în UE).
România înregistrează cele mai bune rezultate la dimensiunea Conectivitate”, datorită disponibilităţii pe scară largă a reţelelor fixe de bandă largă de mare şi foarte mare viteză (în special în zonele urbane). 45 % dintre locuinţele din România sunt abonate la servicii de bandă largă de foarte mare viteză, România clasându-se astfel pe locul al treilea în UE.