Ce drepturi au cetățenii UE în vacanță
Turiștii europeni benificiază de drepturi sporite la achizționarea unui pachet de vacanță, inclusiv despăgubirea integrală în cazul insolvenței companiei de turism.
Lica Manolache, 17.08.2018, 14:30
Peste 120 de milioane de turiști europeni beneficiază de mai multe drepturi și o protecție mai solidă, începând din această vară, datorită noilor norme adoptate de Uniunea Europeană. Potrivit Comisiei Europene, “normele nu vor reglementa numai pachetele de vacanţă tradiţionale, ci vor proteja şi consumatorii care rezervă alte forme de servicii de călătorie combinate, inclusiv pachete personalizate, în cazul cărora călătorul alege diferite elemente de la un singur punct de vânzare online sau offline.”
Turiștii, asigurați în cazul unui faliment al operatorului
Noile norme europene, transpuse în legislația națională a fiecăruit stat, acordă importante beneficii consumatorilor inclusiv rambursarea şi repatrierea în caz de faliment. Astfel, companiile turistice sunt obligate să îşi asigure protecţia în caz de insolvenţă, o măsură importantă mai ales pentru turiștii din România unde s-au înregistrat sute de cazuri cu pachete turistice cumpărate de la companii care nu au mai putut să asigure serviciile cumpărate.
Directiva europeană acordă drepturi mai solide de anulare, un pachet de vacanţă putând fi anulat de călători din orice motiv – prin plata unui comision rezonabil sau gratuit – în cazul în care destinaţia lor devine periculoasă sau în cazul în care preţul pachetului este majorat cu peste 8% din preţul initial;
De asemenea, turiștii mai beneficiază de asigurarea cazării în cazul în care călătoria de întoarcere nu poate fi efectuată, fiind garantate până la maximum trei nopţi suplimentare de cazare, dar și de asistenţă pentru călătorii în dificultate, în special prin furnizarea de informaţii privind serviciile de sănătate şi asistenţă consulară.
Este uşor să rezervi o vacanţă pe internet, însă dacă ceva nu merge bine vrei să fii sigur că eşti pe deplin protejat. Noile norme privind pachetele de servicii pentru călătorii sunt acum adaptate la era digitală şi la noile moduri de rezervare a vacanţelor. Călătorii vor beneficia, totodată, de noi drepturi şi vor fi bine protejaţi în cazul în care operatorul dă faliment. Graţie noilor norme, companiile turistice vor putea să îşi ofere serviciile la nivel transfrontalier”, a declarat Věra Jourová, comisarul pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen.
10 drepturi de care beneficiați la cumpărarea unui pachet de vacanță
Deși legislația europeană oferă de ani buni protecție cetățenilor din blocul comunitar care achiziționează pachete turistice, mulți dintre aceștia nu își cunosc drepturile și au de pierdut în fața operatoirilor turistici. Consiliul Europei enumeră 10 drepturi de care beneficiază orice cetățean UE la cumpărarea unui pachet de vacanță:
Primiți toate informațiile înainte să semnați contractul;
Există întotdeauna o parte răspunzătoare pentru prestarea corectă a tuturor serviciilor incluse în pachet;
În cazul în care apare o problemă, aveți la dispoziție un număr de urgență;
Puteți să transferați rezervarea dumneavoastră altei persoane în cazul în care nu puteți pleca în vacanță;
Prețul călătoriei nu poate fi modificat cu mai puțin de 20 de zile înainte de data plecării;
Puteți să reziliați contractul și să vă recuperați banii în cazul în care a fost modificat un element esențial al pachetului;
În cazul în care călătoria dumneavoastră este anulată de către operatorul de turism înainte de plecare, puteți obține o rambursare și, deseori, despăgubiri;
Dacă nu sunt prestate o parte dintre serviciile incluse în pachet, trebuie să vi se asigure, fără costuri suplimentare, formule alternative care să vă permită să vă continuați sejurul;
Primiți imediat asistență dacă vă aflați în dificultate;
În eventualitatea în care un operator de turism intră în faliment, primiți o rambursare și, dacă sejurul dumneavoastră a început deja, sunteți readuși acasă.