Declarația Europeană pentru Ciclism
Declarația Europeană pentru Ciclism este o nouă iniţiativă a Comisiei Europene prin care executivul comunitare îţi propune să contribuie la dezvoltarea acestui mijloc de transport durabil, accesibil şi favorabil incluziunii.
Ștefan Baciu, 16.10.2023, 09:24
Cu ocazia Zilelor europene ale
mobilității urbane, Comisia Europeană a lansat, la începutul acestei luni, la
Sevilla, Declarația Europeană pentru Ciclism. Declarația reprezintă o recunoaștere a ciclismului ca
mijloc de transport durabil, accesibil și favorabil incluziunii, economic și
sănătos, cu o puternică valoare adăugată pentru economia Uniunii Europene.
Documentul prezintă principiile de încurajare a utilizării
bicicletei, care vor ghida viitoarele acțiuni ale Uniunii Europene. Pentru a
îmbunătăți calitatea, cantitatea, continuitatea și atractivitatea
infrastructurii de ciclism, în toate statele membre sunt necesare angajamente
clare, cum ar fi construirea, în orașe, a unor zone sigure pentru bicicliști,
legături mai bune cu transportul public, locuri de parcare sigure, instalarea
de puncte de încărcare pentru bicicletele electrice și drumuri speciale care să
lege orașele de zonele rurale.
La
evenimentul de lansare a Declarației Europene pentru Ciclism de la Sevilla a
participat comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, care a
declarat:
Ceea ce este adesea trecută cu vederea este importanța ciclismului pentru
economia Uniunii Europene. În 2022, în Uniunea Europeană au fost produse 14,7
milioane de biciclete, o creștere de 29% față de acum 10 ani. Și în timp ce
numărul de bicicliști pe străzile noastre variază de la o țară la alta, în
toate cele patru colțuri ale UE se dezvoltă producția de biciclete. Portugalia
este lider în fabricarea de biciclete. Urmează România, Italia, Germania și
apoi Polonia.
Declarația europeană a ciclismului pe care am adoptat-o este
concepută pentru a aduce mai mulți oameni pe șa. Conține
angajamente pentru crearea de rețele coerente de ciclism în orașe, de exemplu,
pentru a lega mai bine nodurile de transport public, pentru a securiza locurile
de parcare cu infrastructură de reîncărcare, eventual pentru a merge cu
bicicleta pe autostrăzi, conectând orașele cu zonele rurale. Pe măsură ce
autoritățile locale și regionale implementează infrastructura de ciclism atât
de necesară în Europa, siguranța trebuie să fie în fruntea listei de
priorități. Bicicliștii sunt vulnerabili și mă întristează să spun că 9% din
totalul deceselor în accidente rutiere sunt bicicliști.
Am fost foarte bucuros
să lansez, de curând, împreună cu reprezentantul Națiunilor Unite pentru
Siguranța Rutieră, o nouă campanie privind siguranța rutieră. Și încurajez toate
orașele europene să participe la această campanie pentru că nu este niciodată
suficient să vorbim despre siguranța rutieră. Și angajamentul nostru este să
avem zero decese în Europa din cauza accidentelor până în anul 2050.
În
ceea ce privește finanțarea din fonduri comunitare, Comisia Europeană va
continua să sprijine ciclismul prin intermediul Fondului social pentru climă,
al Fondului european de dezvoltare regională, al Fondului de coeziune, al
Fondului european agricol pentru dezvoltare rurală, al Instrumentului de
sprijin tehnic și al Mecanismului de redresare și reziliență.
În continuare, Parlamentul
European și Consiliul vor putea să revizuiască textul acestui document și să
adauge angajamente suplimentare, acolo unde este necesar, pentru a consolida
punerea în aplicare a acestei declarații neobligatorii, care va fi în cele din
urmă semnată de toate cele trei instituții.