Educație pentru climă
Care este nivelul actual de educație al tinerei generații cu privire la problemele mediului înconjurător? În ce măsură înțeleg tinerii cauzele și efectele schimbărilor climatice?
Florin Orban, 26.11.2021, 09:27
Joi, 25 noiembrie, a fost organizată,
la nivel european, prima ediție a Zilei Educației pentru climă. La inițiativa
Comisiei Europene, organizatorii, mai exact membrii și susținătorii Coaliției
Educație pentru climă, și-au propus să aducă la un loc comunitatea din educație
pentru a împărtăși idei și experiențe, pentru a crea împreună soluții
inovatoare spre a face Europa sustenabilă din punct de vedere ecologic. Prima
ediție a acestei noi zile europene s-a concentrat pe platforma online de
colaborare dedicată comunității. Au avut loc mai multe sesiuni de lucru online,
dedicate conectării, dezvoltării și
utilizării educației concrete pentru acțiuni climatice.
Pentru a pătrunde mai
adânc în subiectul educației pentru climă, pentru mediul înconjurător, ne-am
adresat eurodeputatului Vlad-Marius
Botoș, membru supleant în Comisia pentru cultură și educație a Parlamentului
European, din grupul Renew Europe.
Domnule deputat, cum apreciați nivelul actual de educație al tinerei generații
cu privire la problemele mediului înconjurător?
Depinde dacă ne referim la România sau la
Uniunea Europeană. Tendința la nivel de Uniune este ca elevii să fie educați de
mici în acest spirit al mediului înconjurător, să zicem în spirit ecologic…
Aceasta ca strategie educațională, nu doar ca eforturi individuale ale unor
profesori dedicați. Cred că în România această educație lasă mult de dorit.
Avem profesori dedicați, care încearcă să organizeze activități extrașcolare
pentru a stimula copiii să se îndrepte spre ecologie, însă mai avem mult până
la a avea o strategie în acest sens, cu întreg sistemul.
Credeți că tinerii din România înțeleg cauzele și efectele schimbărilor
climatice?
Eu cred că tinerii din România înțeleg și
cauzele, și efectele schimbărilor climatice. Nu am niciun dubiu în acest sens.
Problema vine din faptul că multă lume nu înțelege care sunt eforturile pe care
trebuie să le facem fiecare dintre noi, eforturile pe care trebuie să le facă
mediul de business sau, mă rog, mediul administrativ pentru această schimbare
și schimbarea economică pe care o implică. Sunt convins că putem atinge
dezideratele Pactului de la Paris, doar că aici este nevoie de voință politică
la toate nivelurile, de o administrație deschisă spre soluții inovative, de
politici care să susțină în mod real sectoarele noi, ale economiei ecologice.
Tinerii, elevii, studenții chiar sunt suficient de bine pregătiți de sistemul
școlar din România cu privire la subiectele legate de climă, de mediul
înconjurător în general?
Dacă vreți un răspuns sincer, vă spun că
nu. În educația din România este nevoie de o reformă reală de-a dreptul și
auzim asta de 30 de ani. Dar nu este suficient doar să vorbim de acest lucru,
nu este suficient doar să votăm o lege în care spunem că alocăm 6% din PIB, ci
chiar să se întâmple lucrurile astea.