Noile norme consolidate ale UE în materie de control al exporturilor
Un nou Regulament european de control al exporturilor a intrat în vigoare.
Corina Cristea, 03.11.2021, 09:05
Noul Regulament
european privind controlul exporturilor, care îl înlocuiește pe cel din 2009, a
intrat în vigoare recent și înăsprește controalele privind comerțul cu produse
cu dublă utilizare – bunuri și tehnologii civile cu posibile utilizări militare
sau de securitate – consolidând în același timp capacitatea UE de a proteja
drepturile omului și de a sprijini lanțurile de aprovizionare sigure pentru
produse strategice. Noul cadru permite UE să întreprindă o serie de acțiuni
importante pentru a pune în comun expertiza și a aborda provocări specifice, în
special în ceea ce privește supravegherea cibernetică.
Regulamentul introduce
și o mai mare transparență prin creșterea nivelului de consultare și de
raportare între statele membre și Comisie, contribuind la dezvoltarea unei noi
platforme electronice a UE de acordare a licențelor, aflată deja în stadiul de
pilot în câteva state membre. Cu siguranță că dacă încercăm să înțelegem
lumea care ne înconjoară atunci trebuie să vedem gradul înalt de volatilitate
atât în ceea ce privește situația geopolitică și tensiunile dintre marile
puteri, care sunt în creștere, dar și din punct de vedere al noilor provocări,
spune eurodeputatul Iuliu Winkler, cu care am discutat despre noul Regulament:
Noua
lume în care trăim, noile provocări la care trebuie să răspundem au impus și o
actualizare a reglementării exporturilor. Așa a apărut Regulamentul la care
faceți referire și care are mai multe obiective. În primul rând, Regulamentul
dorește să includă în aria reglementată și acele tehnologii care sunt foarte
noi. Mă refer aici, de exemplu, la inteligența artificială, la noile
biotehnologii sau chiar la acele tehnologii de supraveghere și de recunoaștere
facială, care, bineînțeles,
că pot fi folosite în scopuri civile, dar și în scopuri militare.
Există, deci,
regulamentul UE și acesta se bazează pe o rețea de autorități naționale.
Noutățile sunt legate, în primul rând, de introducerea dimensiunii de
securitate umană. Și, ce înseamnă securitatea umană? Bineînțeles, echilibrul pe
care trebuie să-l avem între securitate și libertate în ceea ce privește
tehnologiile de supraveghere cibernertică, se văd recentele scandaluri de
supraveghere în care sunt implicate chiar guverne, există tehnologii emergente
în domeniul dublei utilizări, tehnologii care pot fi utilizate și pentru
încălcări ale drepturilor omului. Și sigur că în acest sens UE nici prin
companii, dar nici persoane fizice nu trebuie să fie implicată în niciun mod în
activitățile sau exercițiul regimurilor totalitare din diverse regiuni ale
lumii. Există procedura de acordare a licențelor, care și până acum funcționa
pentru exporturi ale unor produse care sunt cu dublă utilizare și această
procedură de acordare a licențelor trebuie mai bine armonizată la nivelul UE.
Deci nu trebuie să permitem ca persoane sau firme să utilizeze eventual
diferențele dintre regimurile interne din diverse state membre pentru a abuza
de aceste diferențe. Astfel, o mai bună comunicare este obiectivul noului
Regulament, agențiile naționale vor trebui să aibă un schimb de informații mult
mai susținut, mult mai precis, pentru a se informa una pe cealaltă și pentru a
informa toate aceste agenții naționale, Comisia Europeană, în exercițiul
atribuțiilor lor. Avem nevoie și de capacități de consolidare și avem nevoie de
noi capacități de formare a specialiștilor, pentru că există un schimb de
generații și în acest domeniu și atunci Comisia Europeană vine să acorde
sprijin financiar pentru asemenea programe de formare. Și, de asemenea, avem
nevoie de un mult mai bun contact cu industria.
Trebuie spuse câteva lucruri
importante în legătură cu temeiul legal pe care se bazează acest nou Regulament
și trebuie știut că acest temei legal este atât european, deci aparținând UE,
cât și internațional, pentru că avem și rezoluții ale Consiliului de Securitate
al Națiunilor Unite, dar și tratate internaționale, cum ar fi cel de
neproliferare nucleară sau Convenția privind interzicerea armelor chimice și
biologice. Toate acestea sunt, bineînțeles, parte a unui sistem mondial care
este capabil, după cum bine știm, să impună și sancțiuni.
Și, precizează
eurodeputatul Iuliu Winkler, în momentul în care se aplică asemenea
măsuri restrictive, se impun sancțiuni ale UE, atunci iarăși este foarte
important să se închidă micile uși prin care se pot ocoli sancțiunile.