Evaluarea anuală a activității Ombudsmanului European
În cadrul Comisiei pentru petiții (PETI), în calitate de raportor Renew Europe, Ramona Strugariu a avut un discurs pe tema evaluării anuale a activității Ombudsmanului european pentru 2020.
Corina Sabău, 04.10.2021, 10:09
În calitate de raportor
Renew Europe, Ramona Strugariu a punctat în cadrul Comisiei pentru petiții
(PETI), câteva aspecte legate de activitatea pe 2020 a Ombudsmanului European,
creat prin Tratatul de la Maastricht (1992). Astfel, sunt tot mai mulți
cetățeni care se folosesc de instrumentele pe care Ombudsmanul European le pune
la dispoziția societății civile și care fac apel constant la medierea europeană
pentru apărarea interesului public.
Un alt aspect menționat de Ramona Strugariu
este încercarea Ombudsmanului de a spori transparența în ceea ce privește
gestionarea crizei create de pandemia de COVID-19. S-au făcut, de asemenea,
progrese semnificative și în ceea ce privește durata medie de soluționare a anchetelor
aflate în jurisdicția Ombudsmanului European – de la 7 la 5 luni. Asta înseamnă
un randament mai bun și un timp de așteptare mai scurt pentru soluționarea
problemelor cu care se confruntă cetățenii.
Ramona Strugariu despre rolul Ombudsmanului
european: Este o instituție
care veghează și tratează în același timp cazuri de administrare defectuoasă,
legate de activitatea instituțiilor sau organelor sau structurilor agențiilor
UE. Ombudsmanul European este o structură căreia i se pot adresa toți cetățenii
UE. Întreprinderi, asociații, ong-uri, jurnaliști, studenți, toți cei
menționați se pot adresa Ombudsmanului European ca să semnaleze diverse nereguli
sau o situție problematică. Poate fi vorba de fonduri întârziate, de contracte
și licitații sau de refuzul accesului la documente, care reprezintă aproximativ
1/3 din toate dosarele instrumentate de Ombudsmanului European. E vorba de
transparență, de dreptul la informare pe care-l avem, toate aceste informații
sunt de interes public și trebuie să avem acces la ele. Este o instituție cu o
paletă destul de largă de desfășurare a activității, are foarte multe cazuri pe
rol și este unul dintre campionii la soluționare pentru că și-a accelerat
viteza cu care rezolvă aceste dosare și și-a micșorat perioada de analiză și
soluționare. Este și unul dintre aspectele menționate în discursul meu, am
felicitat Ombudsmanul European pentru încercarea de a-și îmbunătăți
activitatea. Iar începând din iunie 2021 Parlamentul European a implementat un nou
mandat, un mandat extins, cu mai multe responsabilități și atribuții, în
funcție și de volumul de cereri pe care îl primesc.
Europarlamentarul Ramona
Strugariu a mai menționat câteva aspecte legate de activitatea din 2020 a Ombudsmanului
european:
Ombudsmanul
European a fost foarte atent la partea aceasta de transparentă și achiziții. S-a
adresat Consiliului în ceea ce privește sponsorizarea președințiilor UE, dacă
vă aduceți aminte și în perioada în care am deținut noi președinția au fost
câteva probleme legate de acest mod de sponsorizare. De asemenea, s-a adresat
Comisiei în legătură cu sustenabilitatea proiectelor din sectorul gazelor,
având în vedere mai ales felul în care au fost selecționate pe lista UE. Este
vorba de proiecte de interes comun și despre o piață foarte mare. A avut o
adresare către Senatul Franței pe tema transparenței în cadrul Consiliului și întâlniri
cu Mecanismul pentru Monitorizarea Democrației, statului de drept și a
drepturilor fundamentale, scopul fiind să înțeleagă un pic mai mult cum
funcționează un asemenea mecanism. Practica ușilor rotative, ceea
ce în limbaj european se numește revolving door a fost iarăși o
problemă de care s-a ocupat Ombudsmanul European, este vorba de acea perioadă
care trebuie să treacă între momentul în care ai avut o funcție într-o
instituție publică europeană și te muți către zona privată sau invers. Suntem mulțumiți
de activitatea echipei OE lor și a lui Emily O’Reilly, are aproape 10 ani de
mandat, a fost realeasă și face o treabă excelentă.