Uniunea Europeană și măsuri de protejare a libertății presei
Uniunea Europeană trebuie să protejeze libertatea presei prin susținere financiară, programe educaționale, înlăturarea politizării unor instituții naționale precum autoritatea de concurență și prin educație.
Steliu Lambru, 26.05.2021, 09:17
La începutul anului 2021, pe 7 ianuarie, autoritatea
poloneză de concurență a interzis achiziționarea Eurozet, un grup radio
polonez, de către Agora, un grup mass-media polonez. Grupul Agora publică
ziarul de orientare liberală Gazeta Wyborcza, cel mai influent cotidian din
Polonia, la care au publicat cei mai importanți intelectuali și figuri publice
poloneze din ultimii 30 de ani. Gazeta Wyborcza și jurnaliștii săi au fost
vizați de o serie de acțiuni în justiție din partea unor personalități publice
apropiate guvernului pentru a reduce la tăcere vocile critice din cadrul
acestui ziar. Timp de 15 luni, autoritatea poloneză de concurență a blocat achiziția
Agora dar în 57 de zile aceeași instituție a aprobat preluarea grupului de
presă Polska Press de către PKN Orlen, o companie petrolieră susținută de stat.
Cazul
polonez de ingerință a guvernului în funcționarea unor instituții de presă a
ridicat numeroase semne de întrebare asupra libertății mass media din această
țară. Pandemia a accentuat criza statului de drept și europarlamentarul Ramona
Strugariu din grupul Renew Europe a adresat două întrebări în plenul
legislativului european: cum protejează Comisia Europeană independența
autorităților naționale de concurență și ce măsuri va lua executivul comunitar pentru
a proteja libertatea mass-mediei în Polonia dar și în alte state membre. Ramona
Strugariu vede ieșirea din criză prin depolitizarea unor instituții precum autoritatea
de concurență, prin susținere financiară și prin educație.
În mod clar lumea arată diferit față de cum arăta în
momentul în care am intrat în pandemie. Dar nu cred că lucrurile nu se vor
ameliora de la sine. Efectele abia acum se văd, consecințele din perspectivă
financiară mă tem că abia urmează. De aceea avem efectiv nevoie de planuri
susținute pentru a putea sprijini această industrie. Avem de asemenea, nevoie
de investiții și de bani. Tocmai a fost aprobat programul Creative Europe și
are o sumă mult mai generoasă decât o avea înainte. Sunt bani și pe partea de
digitalizare și aici comisarul Thierry Breton s-a implicat în acest tip de
sprijin. Avem nevoie de finanțare pentru a relansa anumite dimensiuni ale media.
Avem nevoie și de pregătire, de educație media, alfabetizare media, care e mult
mai amplă decât această componentă jurnalistică, Ea trebuie să meargă către
școli, către formare continuă. Avem nevoie de măsuri de protecție. În planurile
naționale de redresare și reziliență trebuie pusă și această componentă, cu
măsuri evident similare cu cele pentru alte companii sau IMM-uri de care să
beneficieze și sectorul audiovizualului care a fost afectat. E o realitate
foarte simplă pe care dacă ne uităm în jurul nostru e imposibil să nu o vedem.
Informația corectă nu produce niciun fel de senzațional de cele mai multe ori.
Cu asta operează dezinformarea și fake news-ul, cu elementul de emoție. Care pe
fondul lipsei de educație și de alte surse de informare se rostogolește foarte
rare.