Ascultă Live

Ascultă Radio România Internațional Live

Căile ferate, esenţiale pentru dezvoltarea regională

România a rămas cu mult în urma restului Europei în ceea ce privește transportul feroviar. Orientarea Uniunii Europene către transporturi cât mai ecologice impune însă modernizarea cât mai rapidă și mai durabilă a căilor ferate române.

Căile ferate, esenţiale pentru dezvoltarea regională
Căile ferate, esenţiale pentru dezvoltarea regională

, 20.05.2021, 08:50

Planul Național de Redresare și
Reziliență propus de România spre aprobare Comisiei Europene prevede alocarea a
cinci miliarde de euro pentru căile ferate. În planul infrastructurii, sunt
vizate în principal cinci proiecte regionale, unul din zona Banatului, unul din
Transilvania de Nord și câte unul din Brașov, Timișoara și Cluj, ultimele trei
mai degrabă locale, vizând o mai bună conectare a aeroporturilor oraşelor
amintite cu centrele urbane.


L-am întrebat pe eurodeputatul Vlad Botoş, din
grupul RENEW Europe, vicepreşedinte al Comisiei pentru dezvoltare regională a
Parlamentului European (REGI), cât de importante sunt aceste proiecte în raport
cu strategia de dezvoltare regională a României?

Infrastructura feroviară este deosebit de importantă în noul context al
dezvoltării ecologice europene. Toate aceste proiecte vor moderniza şi
reabilita infrastructura pentru a o readuce la nivel european. Cu siguranţă că
toate proiectele care îmbunatăţesc transportul feroviar sunt deosebit de
importante. Ideal ar fi să putem moderniza întreaga infrastructură, însă banii
din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă nu vor fi suficienţi. Trebuie să
ne gândim şi la fondurile din programele operaţionale, fondurile europene
clasice, aşa cum le ştim noi din 2007, dar mai ales la contribuţia României,
pentru că, deşi vorbim foarte mult de fonduri europene, nu trebuie să uităm că
este datoria noastră, ca ţară, să facem investiţiile strategice, iar banii
europeni trebuie să vină doar în completare. În acest caz, cinci miliarde de
euro, cum bine spuneaţi, nu reprezintă doar o completare, ci vor constitui
fondurile de bază în aceste proiecte. Sunt convins ca aceste proiecte au fost
îndelung negociate, iar priorităţile au venit în urma unor analize realizate
atât la nivel tehnic, economic, dar şi politic. Din punctul meu de vedere,
orice proiect care va duce la creşterea utilizării trenului, ca opţiune de
transport, este esenţial.



Multe regiuni ale României, mai
ales cele din sudul și estul țării, sunt slab integrate în sistemul feroviar
european. De la București la Arad, de pildă, un tren de pasageri face 12 ore,
iar unul de marfă, chiar mai mult… Putem oare imagina dezvoltarea regiunilor
defavorizate ale României fără căi de transport solide și bine integrate în
Europa?

Ne răspunde Vlad Botoş, vicepreşedinte al Comisiei pentru dezvoltare
regională a Parlamentului European:

Sigur că dezvoltarea regională este strâns legată de conexiunile pe
care le are regiunea cu alte zone. Din punctul meu de vedere, transportul
feroviar din România are nevoie de o transformare radicală, de o reformă
serioasă. Poate chiar statul să nu fie atât de implicat cum este acum, ci să încercăm
să şi privatizăm anumite segmente.

Discuţiile privind acest domeniu sunt ample
şi trebuie să ţină cont în primul rând de părerea specialiştilor în
infrastructură şi economie. Un sistem de transport trebuie să fie fezabil din
ambele puncte de vedere – tehnic şi economic. Sigur că ne dorim cu toţii să
avem linii MAGLEV în România, sau trenuri precum cele japoneze sau cele de mare
viteză din vestul Uniunii Europene, dar acestea vor veni doar cu timpul şi vor
necesita investiţii imense, care trebuie să vină din România, din zona
investiţiilor private. Nu putem să ne gândim la asemenea investiţii, la o
reformă atât de radicală doar utilizând bani europeni. Nu vom avea niciodată
suficienţi. Transportul feroviar va trebui să se dezvolte tot mai mult, însă aici
trebuie să ţinem cont şi de aspectele economice.

În condiţiile în care
transportul rutier se transformă şi el, având tendinţe de a merge spre maşini
cu emisii extrem de scăzute, spre zero, dezvoltarea tot mai accentuată a
sectorului maşinilor şi camioanelor electrice, fără poluare, oamenii vor avea
de făcut o alegere între transportul rutier şi cel feroviar. Ambele au plusuri
şi minusuri, tocmai de aceea este necesar ca strategiile de dezvoltare să
includă ambele variante de infrastructuri. Poate chiar şi variante pentru
transportul naval şi cel aerian. Statul nu trebuie să fie cel care îi spune
cetăţeanului cum să circule, ci să vedem cum putem dezvolta infrastructurile
cele mai puţin poluante, aşa încât cei care aleg să fie cetăţenii.



RadioRomaniaInternational · Alo, Bruxelles? 20.05.2021
Margaritis Schinas (foto: ©European Union, 2023 Copyright Source: EC - Audiovisual Service / Photographer: Lukasz Kobus)
Alo, Bruxelles? vineri, 01 noiembrie 2024

Strategia UE privind sănătatea mintală

  Cel mai recent raport privind profilurile de țară în domeniul sănătății, oferă o sinteză a situației sănătății mintale în toate...

Strategia UE privind sănătatea mintală
Charles Michel, președintele Consiliului European (Photographer: Philippe BUISSIN Copyright: © European Union 2024 - Source : EP)
Alo, Bruxelles? joi, 31 octombrie 2024

Preocupările Uniunii Europene privind gestionarea responsabilă a inteligenței artificiale

Președintele Consiliului European, Charles Michel, a luat cuvântul în numele Uniunii Europene la cea de a 79-a reuniune a Adunării Generale a...

Preocupările Uniunii Europene privind gestionarea responsabilă a inteligenței artificiale
Donald Tusk (Photographer: Daina Le Lardic Copyright: © European Union 2024 - Source : EP)
Alo, Bruxelles? miercuri, 30 octombrie 2024

Politici europene mai severe privind migraţia ilegală

Speranţele României şi Bulgariei pentru o decizie a Consiliului Justiţie şi Afaceri Interne din octombrie privind primirea în spaţiul Schengen...

Politici europene mai severe privind migraţia ilegală
Victor Negrescu (Photographer: Mathieu CUGNOT Copyright: © European Union 2024 - Source : EP)
Alo, Bruxelles? marți, 29 octombrie 2024

Diminuarea creditelor de angajament, o problemă pentru țările UE

Eurodeputații au stabilit suma totală a creditelor de angajament pentru proiectul de buget al anului viitor la aproape 201 de miliarde de euro, cu...

Diminuarea creditelor de angajament, o problemă pentru țările UE
Alo, Bruxelles? luni, 28 octombrie 2024

Criminalitatea organizată, o amenințare majoră la adresa securității interne a Uniunii Europene

Parlamentul European a organizat recent o dezbatere cu titlul „Criminalitatea gravă și organizată, o amenințare majoră la adresa securității...

Criminalitatea organizată, o amenințare majoră la adresa securității interne a Uniunii Europene
Alo, Bruxelles? vineri, 25 octombrie 2024

Parteneriate internaționale durabile

Ca răspuns la evoluția peisajului geopolitic și geoeconomic și la provocările globale, printre care se numără și decalajul tot mai mare în...

Parteneriate internaționale durabile
Alo, Bruxelles? joi, 24 octombrie 2024

Finlanda nu este de acord cu prelungirea Cadrului temporar de criză şi tranziţie

Ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, Uniunea Europeană a adoptat Cadrul temporar de criză și de tranziție prin care a instituit o...

Finlanda nu este de acord cu prelungirea Cadrului temporar de criză şi tranziţie
Alo, Bruxelles? miercuri, 23 octombrie 2024

Transformări ale industriei auto din Uniunea Europeană

Uniunea Europeană este al doilea cel mai mare producător   de vehicule, după China, și înaintea Statelor Unite ale Americii. Mai mult de 10%...

Transformări ale industriei auto din Uniunea Europeană

Parteneri

Muzeul Național al Țăranului Român Muzeul Național al Țăranului Român
Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS Liga Studentilor Romani din Strainatate - LSRS
Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online Modernism | The Leading Romanian Art Magazine Online
Institului European din România Institului European din România
Institutul Francez din România – Bucureşti Institutul Francez din România – Bucureşti
Muzeul Național de Artă al României Muzeul Național de Artă al României
Le petit Journal Le petit Journal
Radio Prague International Radio Prague International
Muzeul Național de Istorie a României Muzeul Național de Istorie a României
ARCUB ARCUB
Radio Canada International Radio Canada International
Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti”
SWI swissinfo.ch SWI swissinfo.ch
UBB Radio ONLINE UBB Radio ONLINE
Strona główna - English Section - polskieradio.pl Strona główna - English Section - polskieradio.pl
creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti creart - Centrul de Creație Artă și Tradiție al Municipiului Bucuresti
italradio italradio
Institutul Confucius Institutul Confucius
BUCPRESS - știri din Cernăuți BUCPRESS - știri din Cernăuți

Afilieri RRI

Euranet Plus Euranet Plus
AIB | the trade association for international broadcasters AIB | the trade association for international broadcasters
Digital Radio Mondiale Digital Radio Mondiale
News and current affairs from Germany and around the world News and current affairs from Germany and around the world
Comunità radiotelevisiva italofona Comunità radiotelevisiva italofona

Furnizori de servicii de difuzare/redifuzare

RADIOCOM RADIOCOM
Zeno Media - The Everything Audio Company Zeno Media - The Everything Audio Company