Piața mass-media din UE, în schimbare
Mass-media este un sector ce a rămas în urmă ca dezvoltare în ultimele decenii, iar presiunea pusă din nevoia de tot mai multă informaţie de calitate, survenită odată cu pandemia a stimulat decidenţii UE să discute măsuri de schimbarea lui.
Ana-Maria Cononovici, 06.04.2021, 08:18
Media ca
pilon democratic al comunităţii, media ca mediu tradiţional sau digital de
informare, media ca spaţiu cultural, media ca spaţiu al încrederii au fost
numai câteva dintre aspectele discutate în cadrul manifestării organizate la
distanță, de la Bruxelles, la 16 martie 2021, de Secțiunea pentru transporturi,
energie, infrastructură și societatea informațională (TEN), în cadrul căreia
s-a discutat planul de acțiune al UE pentru mass-media, propus de Comisia
Europeană.
Subliniind
cât de importantă este implicarea organizațiilor locale, participanţii au fost
de acord că mass-media din
Europa a avut un rol esențial în informarea și sensibilizarea cetățenilor, mai
mult ca oricând odată cu apariţia pandemiei de COVID-19. Cu toate
acestea, audiovizualul s-a numărat printre sectoarele cele mai afectate din UE.
Prin urmare, redresarea sa rapidă este vitală pentru a asigura o societate
deschisă, democratică și diversă din punct de vedere cultural. Acesta este
mesajul transmis şi de Gonçalo Lobo Xavier, membru al Comitetului Economic
şi Social European (CESE), vicepreședinte al Grupului privind semestrul european
al CESE, care a subliniat:
Mă aflu aici pentru că sunt cetăţean, sunt
european şi sunt consumator, şi sunt şi tată a doi copii. Iar subiectul
discuţiei noastre de astăzi este foarte interesant şi are legătură cu toate
aceste ipostaze în care mă găsesc şi ale dvs. Ca cetăţean, media şi industria
audio joacă un rol critic în viaţa noastră. La fel, ca european. Şi asta nu
numai pentru că trăim vremuri total diferite, cu această pandemie sau pentru că
avem nevoie de conţinut media valoros şi de protejarea consumatorului, în viaţa
de zi cu zi, odată pentru că petrecem mai mult timp în casă, lucrăm de acasă
mai mult, stăm izolaţi şi atunci nevoia de o industrie a audiovizualului este
mai importantă azi. În această dimineaţă avem ocazia să reflectăm la această
industrie, la conţinutul audiovizual şi la consumatori, la viaţa cetăţenilor şi
la rolul pe care industria audio-vizualului şi media în general o pot juca în
vieţile noastre. Ultimul an a fost foarte dificil pentru întreaga lume, pentru
toţi europenii, desigur. Din perspectiva mea, eu locuiesc în Portugalia, şi a
trebuit să găsim alte variante de a petrece timpul, să ne păstrăm sănătatea
mintală, să ne păstrăm activi şi am avut de dezvoltat o industrie ce rămăsese
în urmă în ultimele decenii, din prea multe motive. Această discuţie este
foarte la zi, în vremuri în care audiovizualul este critic pentru vieţile
noastre.
În prezent, se urmăreşte
evitarea discrepanţelor dintre statele membre, în special în ceea ce priveşte
accesul la mijloacele financiare necesare pentru redresare. Transformarea
digitală a mass-media este un alt deziderat, dar care nu va fi posibil decât
dacă publicul este pregătit. Astfel devine necesar ca UE să investească în
alfabetizarea digitală și mediatică, condiție prealabilă pentru a utiliza mass-media
digitală mai eficient.