Concluziile conferinței aeronautice europene
Întâlnirea celor mai importanți decidenți din Uniunea Europeană în domeniul transportului aerian a avut loc la sfârșitul lunii noiembrie 2020.
Steliu Lambru, 15.12.2020, 09:00
Conferința
aeronautică europeană organizată de intergrupul Cer și Spațiu din cadrul
Parlamentului European a fost evenimentul anului 2020 pentru sectorul transportului
aerian. Ea s-a bucurat de o audiență și participare foarte mari datorită
faptului că aviația este un domeniu de mare interes și care înseamnă creșterea
mobilității, locuri de muncă și dezvoltare tehnologică. La conferință,
principalul punct de interes a fost propunerea Comisiei Europene de aducere la
zi referitoare la regulamentul Cerul Unic European. Acesta este un concept
propus acum 20 de ani și dorește să modernizeze managementul de trafic aerian
în Uniunea Europeană adaptat cerințelor de mediu, confort și destinație.
Europarlamentarul
Marian-Jean Marinescu este președintele intergrupului Cer și spațiu și l-am
rugat să se refere la Cerul unic, unul dintre cele mai fierbinți subiecte ale
conferinței:
Cei care au
participat la conferință au fost în mare majoritate în favoarea acestui
regulament cu excepția organizației prestatorilor de servicii în acest sector,
adică a furnizorilor de servicii de control de trafic și a reprezentantului
președinției germane, directorul aviației civile din guvernul federal german
care au avut ceva rezerve.
În rest, toată lumea a vorbit în termeni pozitivi de
acest regulament în primul rând datorită contibuției, dacă se va implementa
bineînțeles, la reducerea emisiilor din sectorul transportului aerian. Și apoi,
bineînțeles, digitalizarea, modernizarea acestui serviciu pentru că acesta este
viitorul în toate sectoarele economice și posibilitatea de a avea o capacitate
mărită a spațiului aerian, având în vedere că în 2018, în timpul perioadei de
vară când a crescut numărul de zboruri au fost mari probleme în ceea ce
privește respectarea programului de zbor. S-a văzut că în 2019 intervenția
Eurocontrol pe niște principii identice cu ceea ce s-a propus acum a dus la
diminuarea acesor efecte.
Rezervele
exprimate la conferință de unii participanți sunt vechi de 20 de ani, consideră
Marian-Jean Marinescu: suveranitatea statelor-membre, pierderea locurilor de
muncă și alte păreri care de fapt, blochează liberalizarea acestui serviciu.
Dar concluziile conferinței merg într-o direcție optimistă.