Digitalizarea educaţiei în Uniunea Europeană
Parlamentul European vrea să joace un rol activ în fundamentarea viitoarelor politici europene în materie de educaţie digitală. Vine cu detalii eurodeputatul Victor Negrescu.
Florin Orban, 21.09.2020, 10:09
În 2018, Comisia Europeană a lansat un Plan de Acțiune
privind Educația Digitală. Între timp, pandemia și trecerea la forme online de
învățământ au arătat clar nevoia accelerării digitalizării educației. Recent,
eurodeputatul social-democrat Victor Negrescu, vicepreședinte al Comisiei pentru
Educație și Cultură (CULT) a Parlamentului European şi raportor al
Parlamentului pentru construcţia politicilor europene în acest domeniu, a
prezentat un document – cadru privind educația digitală la nivel european.
Victor Negrescu: Este clar că
Uniunea Europeană are nevoie de o strategie coerentă în ceea ce înseamna
implementarea unor politici în materie de educaţie digitală. Documentele, aşa
cum au fost gândite iniţial, erau destul de ambiţioase dar, clar, nu erau
adaptate contextului în care ne aflăm astăzi. Mă refer aici la faptul că
această formă de educaţie trebuie să fie accesibilă tuturor şi că trebuie ca,
împreună, la nivel european, toate statele membre să conlucreze în aşa fel
încât să ne atingem un obiectiv maximal, ca fiecare copil din Europa să poată
profita de o astfel de facilitate. Din păcate, am văzut că educaţia digitală a
devenit oarecum un privilegiu. Foarte mulţi copii europeni n-au avut acces la
această formă de educaţie. Avem exemple nefericite, cum este cazul României,
unde treizeci şi ceva la sută dintre copii nu au avut acces la educaţie digitală,
dar avem şi exemple pozitive, unde ne apropiem de sută la sută din copii care
au avut acces la o formă de educaţie digitală.
L-am întrebat pe
eurodeputatul Victor Negrescu cum a intervenit criza Covid-19 în procesul
promovării educației digitale:
Criza a făcut în aşa fel încât să conştientizăm de ce sunt importante
mijloacele digitale pentru zona de educaţie. Am văzut că nu avem instrumente
adaptate, că nu am pregătit suficient profesorii, că nu ne-am gândit să-i formăm
şi să investim în părinţi, care au un rol important în această formă de învăţământ,
că nu avem programe adaptate formei de educaţie digitală. Practic, am
conştientizat că, de fapt, nu avem posibilitatea să implementăm la scară largă
educaţia digitală. Pandemia ne-a provocat să ne mişcăm mai repede şi sper că a
facut decidenţii să conştientizeze că este timpul să acţioneze acum, nu mai
târziu, pentru că, cu cât pierdem timpul, cu atât mai mult copiii riscă să fie
afectaţi.
Care ar fi prioritățile pe care ar trebui să se axeze un Plan
revizuit de Acțiune privind Educația Digitală? Victor Negrescu,
vicepreședinte al Comisiei pentru Educație și Cultură a Parlamentului European:
Parlamentul European vrea să
joace un rol extrem de activ în ceea ce înseamnă fundamentarea viitoarelor
politici europene în materie de educaţie şi în mod special de educaţie
digitală. Lucrăm la un raport, vom avea o rezoluţie a Parlamentului European pe
zona de educaţie, pe care am propus-o, şi, iată, am lansat recent, practic, un
document de lucru care prezintă viziunea Comisiei noastre, Comisia responsabilă
de educaţie, şi a Parlamentului European privind această agendă viitoare în
materie de educaţie digitală. Acolo spunem foarte clar: în primul rând trebuie
să punem accent pe zona de accesibilitate. Toţi
copiii din Europa trebuie să aibă acces la această oportunitate. Asta
înseamnă investiţie în infrastructură, investiţie în conexiunea la internet,
înseamnă programe adaptate…
De asemenea, trebuie să investim foarte mult în tot
ce înseamnă partea de calitate a educaţiei, trebuie să pregătim profesorii,
trebuie să investim în părinţi, trebuie să avem software adaptat, trebuie să
avem o practică, un format adaptat procesului educaţional. Şi ce scrie foarte
clar în acel raport, şi aici e viziunea Parlamentului European, care e extrem
de importantă: cerem alocarea unor sume de bani foarte clare pentru educaţie.
Avem multe programe europene, Erasmus de exemplu, dar şi alte surse de
finanţare care ating parţial zona de educaţie, dar nu avem totul într-un singur
program. De aceea, noi solicităm o corelare a acestor iniţiative, a acestor
surse de finanţare în jurul unui program strategic pentru educaţie. Şi mai mult
decât atât, am solicitat ca în Planul de relansare european să existe o alocare
specială pentru educație, pentru formare continuă, şi am cerut în numele
Parlamentului European ca 10% din Planul de relansare să fie distribuit către
aceste zone de formare a resurselor umane, esenţiale, în opinia noastră, pentru
a construi un viitor sustenabil pentru Europa.
Să mai notăm că documentul elaborat de eurodeputatul Victor
Negrescu propune, printre altele, crearea unei Universităţi Online Europene,
care să preia conţinut de la mai multe universităţi consacrate din spaţiul european,
idee asupra căreia vom reveni într-o emisiune viitoare.