Strategie privind educaţia digitală
În contextul pandemiei care, în cursul perioadei de izolare, a lăsat elevi şi chiar profesori în afara procesului educaţional, Parlamentul European se pregăteşte să propună o strategie privind educaţia digitală.
Ștefan Baciu, 23.06.2020, 08:34
Plecând de la date care indicau că nu toţi copiii din Uniune au acces la internet, Comisia Europeană lansa la începutul anului 2018 un plln de acţiune pentru educaţia digitală. Deşi 80% din tinerii din Europa utilizau internetul pentru activităţi sociale, utilizarea tehnologiei IT în scopuri educative nu a ţinut pasul cu această evoluţie. Acest aspect a fost evidenţiat după declanşarea pandemiei, când unii elevi şi chiar unii profesori nu au reuşit să intre în mediul online pentru a participa la procesul educaţional, fie pentru că nu au avut acces la internet, fie că nu au avut echipamente, fie că nu au avut abilităţile necesare pentru a le folosi.
Europarlamentarul Victor Negrescu, din Grupul Alianței Progresiste a Socialiștilor si Democraților, este raportor al Parlamentului European pentru construirea strategiei europene de educaţie digitală şi a detaliat:
„Parlamentul European a remarcat faptul că statele membre din Uniunea Europeană nu au fost pregătite pentru această digitalizare, oarecum forţată în contextul COVID-19. Şi în acest context întradevăr am considerat oportun să iniţiem un punct de vedere al legislativului european, privind digitalizarea educaţiei la nivel european. Practic, acest punct de vedere urmează să reitereze nevoia unei abordări comune la nivel european, promovarea unor funcţii de finanţare pentru digitalizarea educaţiei, integrarea şi construirea unor criterii şi unor standarde privind accesul la educaţia digitală şi, mai ales, măsuri foarte clare în aşa fel încât fiecare copil din Uniunea Europeană să aibă acces la educaţie digitală pentru că, din păcate, am văzut că discrepanţele au fost foarte mari.”
În ceea ce priveşte sursele de finanţare şi o legislaţie care să susţină aceată strategie de educaţie digitală, europarlamentarul Victor Negrescu a spus:
„Noi ne-am dori întradevăr ca Uniunea Europeană să aibă o abordare comună în materie de educaţie. Din păcate, tratatul Uniunii Europene nu permite ca, în zona de educaţie, să existe măsuri comune. De aceea este nevoie de acorduri între statele membre. Dar, pe baza unor rezultate pozitive precum programul Erasmus am putea să facem lucruri în acest sens.
De aceea, eu voi susţine acordarea unor finanţări pentru educaţie atât din programul Erasmus care urmează să fie mărit în viitor atât prin planul de revenire la nivel european, de relansare economică acolo putem să stabilim componente pe educaţie foarte consistente, educaţie pentru copii, dar educaţie pe tot parcursul vieţii, de asemeenea, dar aceste componente să fie putenic accentuate, inclusiv cu partea de educaţie digitală adică de adoptarea de competenţe digitale şi, nu în ultimul rând, cred că este mai mult decât important ca şi în celelalte forme de finanţare europeană zona aceasta de formare, de pregătire, de educare să fie bine punctată şi să fie reprezentată în ceea ce înseamnă soluţiile de finanţare.
Este important să finanţăm accesul la infrastructură, adică la dispozitivele care se proiectează la internet, formarea profesorilor, de asemenea să fie finanţată, dezvoltarea unei curricule adaptată procesului educaţional, crearea unei platforme, de ce nu?, europene pentru educaţie, cu, care ar folosi toate limbile Uniunii Europene, dar unde avem conţinut util şi atractiv pentru copii.”
Conform raportului privind viitorul buget european, prezentat de Comisia Europeană, sunt prevăzute cheltuieli suplimentare de aproximativ 15 miliarde de euro pentru infrastructura educaţională.