Protecția consumatorului pe piața digitală
UE actualizează constant măsurile pentru protecția consumatorilor, iar criza pandemică actuală reprezintă un motiv în plus pentru ca Bruxelles-ul să acționeze în această direcție.
Corina Cristea, 04.06.2020, 10:23
Evoluțiile de pe piața digitală impun actualizarea constantă a normelor
Uniunii Europene pentru protecția consumatorilor, iar criza pandemică actuală
reprezintă un motiv în plus de atenție a Bruxelles-ului în această direcție. În
ianuarie, normele au fost actualizate, noul pachet de măsuri fiind construit
pentru a asigura o mai mare transparență a piețelor online.
Va deveni mai clar dacă produsele
sunt vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, iar recenziile false
vor fi interzise. Vânzătorii nu vor putea să promoveze în mod fals reduceri de
preţ, iar site-urile de comparare a preţurilor vor trebui să informeze
consumatorii cu privire la criteriile de clasificare, se menționa în
comunicatul prin care Comisia Europeană saluta măsurile.
Un alt atuu al noile
norme este acela de a consolida, în același timp, drepturile consumatorilor
prin asigurarea de compensaţii pentru victimele practicilor comerciale
neloiale. Iar încălcarea la scară largă a normelor poate însemna, pentru o
companie, o amendă de 4% din cifra de afaceri anuală. Doi ani, începând din
ianuarie 2020, au fost prevăzuți pentru ca statele membre să transpună
directiva în legislaţia naţională. Acum, odată cu apariția crizei pandemice a
devenit și mai acută nevoia unei protecții pentru consumatori.
Am vorbit despre
toate acestea cu eurodeputatul
Maria Grapini: Din păcate, în criză există această tentație de a crește,
să zic așa, înșelătoria, ca să nu fugim de cuvinte, și inducerea în eroare a
consumatorilor. Noi avem directive pentru protecția consumatorului, însă vrem
să întărim mai ales protecția consumatorului pe piața digitală. Pentru că am
constatat că aceste cumpărături online au început să crească – și în România a
crescut procentul de achiziții online.
Aici am găsit cele mai multe
neconformități și cele mai multe obstacole pentru consumator pentru a-și
recupera banii sau pentru a înlocui produsul în situația în care produsul nu
este conform. Și, de aceea, ne-am gândit noi, comisia responsabilă din partea
Parlamentului, să propunem Comisiei întărirea prin măsuri severe, pentru
sancționarea celor care înșală consumatorii, fie prin inducerea în eroare a
consumatorului privind calitatea produsului, sigur calitatea este legată și de
preț, dar aici vorbim și de securitate, pentru că anumite produse țin de
securitatea consumatorului. Fie că vorbim aici de produse alimentare, dar și de
îmbrăcăminte, nu mai spun acum de echipamentele sanitare și medicamente,
substanțele de igienizare, de spălare, de dezinfectare. Sunt măsuri bune din
partea colegilor, contează să fie consumatorul în siguranță și să crească
responsabilitatea furnizorului de servicii și de produse, indiferent din ce
țară vine.
Eurodeputatul Maria Grapini insistă, în același timp, asupra necesității
ca cetățenii europeni să-și cunoască foarte bine drepturile și să reacționeze
atunci când un drept le este încălcat:
Eu cred
că aici mai avem nevoie, și mai ales la români mă refer, mai avem nevoie de
foarte multă politică de informare la nivel național pentru consumator, pentru
a-și cunoaște drepturile. Și, pe de altă parte, să creștem cultura asta în
rândul cetățenilor români, cultura de a reacționa la încălcarea unui drept al
lor. Deci, dacă produsul nu este conform de multe ori abandonăm, zicem eee, e
complicat, nu … Nu! Acele reclamații de neconformitate trebuie făcute. Și
trebuie să existe campanii de informare a consumatorilor, să știe care sunt
procedurile, pentru că noi la nivel european am creat această rețea a
autorităților naționale pentru protecția consumatorului exact din acest motiv.
Noi am lăsat la latitudinea consumatorului, consumatorul să decidă dacă vrea
reparație, banii înapoi sau înlocuirea produsului – trei variante.