Bani europeni pentru stații de încărcare a mașinilor electrice
Comisia Europeană a aprobat o schemă de sprijin public prin care România va acorda 53 de milioane de euro pentru staţii de reîncărcare a vehiculelor cu emisii scăzute.
România Internațional, 11.03.2020, 10:55
Comisia Europeană va aloca 53 de milioane de euro pentru extinderea stațiilor de încărcare a mașinilor electrice. În acest fel, România va contribui la reducerea emisiilor nocive generate de autovehicule, în conformitate cu obiectivele stabilite în Pactul ecologic european. Schema europeană de sprijin va acoperi perioada 2020-2025 și va stimula investițiile în stații de reîncărcare a vehiculelor hidride şi a vehiculelor electrice cu baterie din zonele urbane, suburbane și rurale.
Beneficiarii acestui sprijin, acordat sub formă de granturi, vor fi toți operatorii economici care îndeplinesc anumite criterii, de exemplu în ceea ce privește echiparea cu prize. Vânzările de autovehicule electrice (integral sau plug-in hibride) au crescut în ultimii ani în România și pe fondul stimulentelor oferite de stat la achiziția unei astfel de mașini. Astfel, prin Programul Rabla Plus subvenţiile ajung până la 10.000 de euro, iar numărul de tichete din acest an este cu 20% mai mare decât în 2019. În primele 11 luni din 2019, românii au cumpărat peste 1.400 de mașini electrice, 353 de mașini hibrid plug-in și 4.260 de mașini hibride.
Maria Grapini, europarlamentar: România este printre ultimele state membre care au o infrastructură pentru încărcarea mașinilor electrice și trebuie să ne pregătim. Dar nu putem conta numai pe ajutorul de la Uniunea Europeană, trebuie să avem și în bugetul național bani pentru aşa ceva, pentru că ținta 2030 se apropie. Vor fi scoase toate mașinile Diesel și avem ca obiectiv trecerea pe maşini încărcate electric. România are această problemă. Chiar dacă cetățeanul ar înțelege să-și schimbe mașina acum și să cumpere una care să meargă pe electric, nu ar avea stații suficiente de încărcare.
Deci, țara membră trebuie să aibă o co-participare. Problema este să luăm acești bani și să facem treabă. Trebuie știut că pe lângă aceşti bani care au o destinație precisă, pentru infrastructura cu alimentare electrică, noi am votat în Parlament un fond de circa 100 de miliarde special pentru a sprijini statele membre în implementarea Parcului ecologic. Asta înseamnă că, de exemplu, dacă România vrea să facă infrastructura pentru transport feroviar, rutier sau în aeroporturi va putea, pe lângă banii din noul exercițiu financiar, să ia din acest fond dedicat statelor membre pentru implementarea Pactului ecologic. Numai că trebuie proiecte.
Pactul ecologic european prezentat în decembrie 2019 stabileşte măsuri care urmăresc ca Europa să devină primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050. Dar, pentru atingerea neutralităţii climatice, este necesară o reducere cu 90% a emisiilor generate de transporturi până în 2050.