“Doamna cu căţelul” la Opera Naţională Bucureşti
Pe 11 februarie, Opera Naţională Bucureşti propune spectacolul “Doamna cu căţelul, de Livia Teodorescu-Ciocănea.
Iuliana Sima Anghel, 04.02.2023, 20:25
Pe 11 februarie, Opera Naţională Bucureşti propune spectacolul “Doamna cu căţelul”, o lucrare compusă de pianista Livia Teodorescu-Ciocănea, profesor doctor la Universitatea de Muzică din Capitală, pornind de la cunoscuta nuvela de Anton Pavlovici Cehov. Protagoniştii spectacolului dirijat de Vlad Conta sunt soprana Veronica Anuşca şi tenorul Adrian Dumitru.
Libretul este semnat de Iuliana Kampert, elementele de scenariu de Alexander Hausvater, iar conceptul regizoral îi aparţine lui Alexandru Nagy. Compozitoarea Livia Teodorescu-Ciocănea a explicat la Radio România Internaţional cum s-a născut această operă în concert şi ce elemente a căutat să pună în valoare.
Am iubit întotdeauna opera şi vocile. Pentru mine, capodoperele lirice ale marilor compozitori încorporează bogăţia pe care muzica este capabilă să o exprime. Am dorit în mod firesc să scriu o operă şi am ales ca subiect una dintre cele mai frumoase nuvele din literatura universală. Lucrarea a fost scrisă între anii 2012-2015 ca o comandă a Uniunii Compozitorilor. În povestirea lui Cehov, personajele se află într-o capcană sufletească în confruntare cu societatea. Ideea centrală este aspirația spre fericire prin iubire, ca o forță de nestăpânit. Pe Gurov iubirea îl ia prin surprindere, iar pe Anna o tulbură și o transformă. Cehov vorbește despre emanciparea femeii la sfârșitul secolului al XIX-lea, despre tandrețe și durere. Am încercat o reflectare puternică muzicală a profunzimilor omenești descrise de Cehov. Soliștii, corul şi orchestra participă intens la desfășurarea acestei povestiri, îmbogățită cu personaje din alte nuvele. Însuși Cehov devine personaj în această operă, urmărind zbuciumul eroilor săi. Muzica este predominant dramatică, cu momente de extaz liric, de evlavie religioasă sau de dansuri și romanțe lăutărești. Am căutat să pun în valoare splendoarea vocilor într-un mediu orchestral fluid și variat. Libretul a fost scris de fiica mea, Iuliana Kampert (alias Iuliana Ciocănea Teodorescu)”, spune compozitoarea.