Un solo show al artistului vizual Michele Bressan
La Galeria de Artă STRATA din București a avut loc vernisajul artistului vizual Michele Bressan.
Ion Puican, 09.03.2022, 15:47
La începutul lunii martie, la Galeria de Artă STRATA din București, a avut loc vernisajul artistului vizual Michele Bressan – născut în Italia, trăiește, locuiește și activează în România din anul 1993, fiind un artist care lucrează cu diferite medii de expresie, de la fotografie la film, instalație sau tehnică mixtă. Am stat de vorbă cu artistul despre momentul vernisajului expoziției There Are No Bad Trips, Only Fear – Nu există călătorii rele, doar frică și despre conceptul expozițional:
Cred că decizia momentului vernisajului a depins foarte mult de niște lucrări care nu erau finalizate și pe care mi-am dorit să le finalizez într-o formă cât mai apropiată de intențiile mele, și am preferat să amânăm câteva luni vernisajul. Să zicem că toate la timpul lor, cum se spune. Momentul acesta este unul istoric, aș putea spune, nu foarte fericit, cu tensiunile care se întâmplă global. De fapt expoziția a devenit un fel de răspuns pentru acest moment, chiar prin titlul There Are No Bad Trips, Only Fear. Este vorba de frică, este vorba de o tensiune, este vorba de tensiunea pe care am încercat să o propun în lucrări, în selecție în primul rând, chiar selecția și panotarea lucrărilor am înțele-o cu toții, atât eu cât și staff-ul din galerie ca pe o lucrare, selecția în sine este o lucrare. Și vizitatorii vor putea să trăiască, zic eu, o experiență mai mult decât să cunoască lucrări individuale. Este ideea unui fel de călătorii, atât pentru public cât și pentru mine ca artist. A fost o experiență să le pun cap la cap pe toate.
Ce poate vedea publicul în cadrul expoziției? Care sunt diferențele dintre artistul Michele Bressan de azi față de începutul carierei?
Deja de câțiva ani, n-aș zice că m-am îndepărtat, dar am preferat să mă focusez și pe alte medii. Începutul carierei mele, dacă pot defini așa, a însemnat fotografie, foarte multă fotografie, dar, deja de câțiva ani am început să experimentez și în instalații, sculptură, obiecte, uneori chiar desen sau pictură. Această expoziție are printuri fotografice, are fotografii, dar are și instalații, în sensul unor diorame, al unor machete făcute special pentru această expoziție, cum este lucrarea intitulată All Dogs Go To Heaven, este o instalație din beton și vată, macheta unui crematoriu, și instalații în alt sens, cum sunt literele volumetrice metalice din ultima încăpere, Fine, care de fapt sunt un fel de citat, un fel de reper către cinematografia italiană neoclasică, dar în același timp și o legătură cu cultura vizuală cu care am crescut în copilărie. Fiind născut în Italia, acel Fine însemna încheierea programelor de televiziune, și știam că atunci când apar acele litere pe ecran era momentul în care trebuia să mă culc, era încheierea programelor. Și, da, am materializat-o într-o instalație.
În încheiere, Michele Bressan ne-a declarat ce a însemnat pandemia pentru el ca artist și cum a resimțit perioada izolării:
Am început pandemia cu experiența izolării, care a fost, trebuie să recunosc, o reformă interesantă, o să merg un pic împotriva curentului, poate am considerat-o chiar în mai multe sensuri benefică. A fost un moment de, să nu folosesc niște cuvinte mari sau prea bombastice, de reculegere sau de regăsire, dar a fost cu siguranță un moment care m-a obligat să stau mai mult singur cu mine, să lucrez, să lucrez deoarece aveam destul de mult timp, timp mort, timp liber în care simțeam nevoia de a face ceva și am considerat că este cel mai potrivit moment pentru a-l valorifica, cumva este un moment potrivit ca să fie valorificat într-un sens productiv. Chiar dacă neplăcută din punct de vedere social, grea din punct de vedere mental, această izolare cred că a fost binevenită, dar, dacă ar putea fi disociată de contextul în care ne aflăm. Atâta timp cât o putem înfrunta si ne-o putem asuma.