Filmele românești ale anului 2021
Multe dintre filmele a căror premieră era programată pentru 2020- an extrem de dificil pentru cinematografia monadială- au putut fi văzute în 2021
Corina Sabău, 03.01.2022, 16:09
Multe dintre filmele a căror premieră era programată
pentru 2020- an extrem de dificil pentru cinematografia monadială- au putut fi
văzute în 2021, iar festivalurile, unele dintre ele suspendate sau organizate
online în 2020, și-au reluat activitatea anul trecut, numeroase evenimente
fiind organizate în formă hibrid. Criticul Andrei Gorzo este de părere că în
România, filmul anului 2021 este
Babardeală cu bucluc sau porno
balamuc (premiat cu Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin), pe care îl
consideră unul dintre cele mai bune filme ale lui Radu Jude – agresiv,
experimental, debordând de idei și mai ales de un simț superincisiv al
contemporanului.
Dacă Academia vrea să demonstreze cu adevărat buna credință
față de cinema, ar trebui să parieze pe această peliculă vizionară, a scris
despre filmul lui Radu Jude IndieWire, unul dintre cele mai cunoscute site-uri
dedicate recenziilor cinematografice, făcând referire la faptul că filmul lui
Jude se numără și printre favoritele criticilor străini pentru nominalizările
la Oscar 2022. Actriţa Katia Pascariu, interpreta rolului principal în film, a
fost inclusă pe lista celor mai buni actori ai anului 2021 alcătuită de cotidianul
New York Times, pe lista întocmită de celebrul cotidian aflându-se actori ca
Denzel Washington, Joaquin Phoenix, Benedict Cumberbatch și Kristen Stewart.
Un alt film românesc foarte apreciat și multipremiat din
2021 este Câmp de maci. Realizat după un scenariu de Ioana Moraru, Câmp de
maci a fost prezentat în premieră mondială la cea de-a 24-a ediție a
Festivalului Internațional Tallinn Black Nights (PÖFF). Filmul a fost prezent
în peste 40 selecții oficiale la festivaluri din Europa, Statele Unite ale
Americii și Asia. Câmp de maci are în palmares șase premii internaționale,
două dintre acestea fiind acordate pentru cea mai bună interpretare actorului
Conrad Mericoffer (la Festivalul Internațional de Film Gijón și Festivalul
Internațional de Film de la Torino). În România, filmul a fost prezentat în
premieră la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF), unde a fost
recompensat cu două premii: Premiul pentru Cea mai bună regie și Premiul
Publicului. Inspirat din fapte reale, Câmp de maci prezintă o zi din viața
lui Cristi (interpretat de Conrad Mericoffer), un tânăr jandarm din București.
Recompensată cu Premiul pentru cel mai bun lungmetraj
românesc la TIFF 2021, pelicula regizată de Ruxandra Ghițescu reușește aproape
imposibilul și ar trebui văzută de adolescenți și de maturi, și discutată cu
psihologii, scrie criticul Iulia Blaga despre
Otto Barbarul, lungmetrajul de debut al regizoarei.
Este primul film
românesc care te face să înțelegi ce simte un adolescent de azi, consideră
Iulia Blaga în cronica sa din publicația Libertatea. Câștigător al Premiului
pentru cel mai bun lungmetraj românesc la Festivalul Internațional Transilvania
TIFF, filmul surprinde momentul din viața unui adolescent punk în vârstă de 17
ani, în care acesta se confruntă cu pierderea iubitei sale. Băiatul devine
captiv într-un cerc vicios creat de părinți, bunicul său, mama iubitei sale și
ancheta derulată de serviciile sociale.
Întregalde, cel mai nou lungmetraj al lui Radu Muntean, a
avut premiera mondială în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs de la Cannes.
Cu un scenariu semnat de Radu Muntean, Alexandru Baciu şi Răzvan Rădulescu,
filmul spune povestea a trei prieteni care se află într-o excursie umanitară.
Călătorind într-un jeep pe drumurile de munte neasfaltate ale satului
Întregalde, ei întîlnesc un bătrîn singur pe care încearcă să-l ajute să ajungă
la gaterul unde pretinde că lucrează.
Alături de actorii Maria Popistaşu, Ilona Brezoianu şi Alex Bogdan,
actorul neprofesionist Luca Sabin este o adevărată revelație, consideră
criticii.
Eu cred că pot spune adevărul despre o parte din noi, de care ori nu
sîntem conștienți, ori nu prea vrem să fim. De asta încerc în filmele pe care
le fac să pun personajele într-o postură inconfortabilă. Cred că în felul ăsta
ajungi să-ți chestionezi acțiunile. Și mă refer aici mai degrabă la spectatori
decît la personaje, spune regizorul Radu Muntean.