eART35. Un ghid de supraviețuire în era Internetului
Platforma de dialog eART35 a realizat în anul care se apropie de sfârșit, 2021, o radiografie a schimbărilor prin care a trecut spațiul cultural pe perioada pandemiei și, mai mult decât atât, o analiză a digitalizării și migrației în mediul online.
Ion Puican, 29.11.2021, 18:02
Reunind nume
importante de pe scena artei contemporane și reprezentați ai școlilor
superioare de arte din București, Arad, Iași și Cluj, platforma de dialog
eART35 a realizat în anul care se apropie de sfârșit, 2021, o radiografie a
schimbărilor prin care a trecut spațiul cultural pe perioada pandemiei și, mai
mult decât atât, o analiză a digitalizării și migrației în mediul online. Am
stat de vorbă cu profesoara Raluca Oancea Nestor, profesor în cadrul
Universității Naționale de Arte București (UNArte) despre proiect, despre semnificaţia
numelui proiectului și despre colaboratori
În ceea ce privește proiectul nostru, eART35, aș putea spune că este
vorba despre un proiect de grup, proiect interdisciplinar, în care sunt
angajați atât filosofi cât și artiști, atât profesori cât și practicieni, și
miza cea mare a proiectului a fost, după un an şi jumătate de pandemie, să
tragem niște concluzii, să urmărim tot ceea ce s-a întâmplat atât la nivel
academic, cât și la nivelul scenei artistice cu această migrare online, să
spunem, a activității noastre. Și numele l-am ales pornind de la această
sintagmă valabilă în lumea artei a atelierelor 35, care sunt dedicate
tinerilor.
Deci, eART35 are un focus în primul rând pe foarte tinerii artiști.
Este o platformă dedicată atât artei cât și educației artistice. Proiectul
nostru s-a bazat pe o serie de colaborări,… practic este vorba despre un grup
de profesori la diferite universități de artă din țară și un grup de artiști și
critici de artă, curatori renumiți. Pentru a da câteva nume, aș aminti pe
profesorii de la UNArte și totodată artiști de renume internațional Iosif Chira
și Irina Botea, apoi artistele implicate și în curatoriere și management de
spații artistice renumite, precum Scena 9 sau MNAC, Suzana Dan și Simona Vilău,
doi filosofi cu care am colaborat pentru că sunt în același timp și profesori,
Cristian Iftode de la Universitatea București, Facultatea de Filosofie, și
Mihai Laurențiu Fuiorea. Practic proiectul nostru a oferit ocazia acestora să participe la o serie de evenimente și mă refer
aici în principal la o serie de conferințe.
Raluca Oancea
Nestor ne-a dezvăluit detaliile conceptuale ale proiectului și ne-a vorbit
despre expozițiile organizate în cadrul eART35 Proiectul a presupus și organizarea a
două expoziții. Prima dintre ele a avut loc în luna august, la Arad, și a fost
o colaborare cu celebrul grup multimedia Kinema Icon. Această expoziție și-a propus
să investigheze evoluția imaginii digitale post-pandemice, în contextul în care
tehnologia NFT (non-fungible token) a luat amploare, iar proiectele de Virtual
Reality au cucerit propriile lor secțiuni la festivaluri de film, cum ar fi
Festivalul de la Cannes. Cu toate acestea, un procent semnificativ din
imaginile care inundă netul nu reprezintă, din punctul nostru de vedere, decât
zgomot sau slogane obsesive ale unui capitalism digital grăbit și intruziv.
Cea de-a doua expoziție, organizată în contextul proiectului eART35 se
intitulează A Guide to Survive the Internet Age. Ne găsim scufundați într-o
baltă entropică de deșeuri, de afecte induse și de individualități pierdute.
Cam acestea ar fi provocările care ne-au determinat a căuta un ghid care să
ajute utilizatorii să navigheze pe Pnternet și să discearnă între ceea ce
înseamnă imagine valoroasă, valabilă din punct de vedere estetic cât și
conceptual, și ce înseamnă zgom.