Expoziția Burticală. Leu. Dolj
La Muzeul Național al Țăranului Român din Bucureşti, are loc o expoziție care aduce în fața vizitatorilor arta naivă, arta amatorilor din zona rurală – expoziția artistului Ion Burticală.
Ion Puican, 13.10.2021, 16:45
În luna octombrie, la Muzeul Național al Țăranului Român (MȚR) din Bucureşti, are loc o expoziție care aduce în fața vizitatorilor arta naivă, arta amatorilor din zona rurală – expoziția artistului Ion Burticală, pictor naiv originar din satul Leu, județul Dolj. Am stat de vorbă cu managerul muzeului, dr. Virgil Nițulescu, despre acest deosebit artist al satului, despre cum a fost descoperit și ce aduce nou această expoziție dedicată picturii naive:
Burticală este un artist necunoscut publicului din ziua de astăzi, din 2021. El se afirmase la sfârșitul anilor ‘60 – început anilor ‘70, fiind născut într-un sat din județul Dolj, satul Leu. Sigur că s-a afirmat mai întâi acolo, în județul Dolj, a fost cunoscut în acest județ și în împrejurimi, după care a fost descoperit la un moment dat de un cunoscut critic de artă bucureștean, Radu Ionescu. Radu și-a dat seama de faptul că Burticală este un talent nativ și că merită să fie luat în seamă, motiv pentru care a colecționat multe dintre lucrările pictorului naiv și ele au fost donate în 1999 Muzeului nostru datorită legăturii prietenești pe care Radu Ionescu o avea cu Horia Bernea, cel care a readus Muzeul la viaţă după 1990. Pentru prima oară aceste lucrări au fost valorificate chiar atunci, imediat după donație, printr-o mică expoziție organizată de Irina Nicolau, în muzeu, au și fost publicate câteva dintre ele. Acum, colegii mei, Cosmin Manolache și Irina Pasima, au încercat să dea o amploare mai mare cunoașterii acestui pictor, și au mers în arhive, au încercat să arate care este contextul în care Burticală s-a afirmat …și au găsit în arhive, în muzee, în colecții, au găsit documente foarte interesante … despre acest pictor naiv, cât și despre mișcarea de pictori naivi, încurajată pe vremea aceea de autoritățile publice.
În continuare, managerul MȚR ne-a vorbit despre perioada picturii naive în epoca comunismului, despre concepțiile sistemului de atunci din România legate de promovarea artiștilor amatori și, nu în ultimul rând, despre locul lui Ion Burticală în acest fenomen artistic privit cu ochi contemporani. Virgil Nițulescu:
Era o perioadă în care artiștii țărani erau încurajați să lucreze. Sigur că această încurajare a autorităților publice venea cumva pe o linie, să spunem, de tradiție proletcultistă, din anii ‘50, când se încerca demonstrarea faptului că nu este neapărat nevoie să ai studii universitare pentru a fi valoros în domeniul artei. În anii ‘50 se promova ideea că un muncitor poate să facă niște studii la seral și poate să realizeze câteva invenții care să ducă la creșterea productivității muncii și așa mai departe. Ceva de genul acesta stătea și la baza acestei atitudini de încurajare a artei naive. Dincolo de asta, însă, este evident faptul că arta naivă, peste tot în lume, este o manifestare artistică ce merită toată atenția – pentru că unii dintre cei care sunt realizatori ai acestui tip de artă sunt oameni foarte talentați și viziunea lor despre lume este foarte interesantă. În cazul de față, Burticală chiar este un asemenea tip de artist, el, sigur, era lipsit de educație artistică, dar avea un simț al culorilor mai ales, și, aș spune, chiar și al desenului, remarcabil. Am vorbit cu câțiva critici contemporani de artă, care mi-au spus că au fost încântați de lucrările lui Ion Burticală – au descoperit un pictor proaspăt, cu personalitate, și au redescoperit un climat de creație artistică ce fusese deja uitat în România în ultimele două decenii.
În finalul discuției noastre, Virgil Nițulescu a descris importanța acestei expoziții și felul în care este ea privită în mediul cultural și muzeal actual:
Expoziția noastră este, cred eu, foarte interesantă pentru că reprezintă o abordare din perspectiva unui muzeu al civilizației țărănești a unui fenomen artistic contemporan, sau, în orice caz, din trecutul imediat, și facem acest lucru, aș spune, cu profesionalism și cu acribie, oferind publicului o viziune destul de largă, n-aș spune chiar completă, destul de largă asupra personalității acestui artist, care, repet, a fost apreciat în epocă și care este, iată, acum redescoperit.