Portret de artist – Mihai Țopescu
Cu ocazia vernisajului expoziției Semper Imaginaria, de la Galeria Senso din Bucureştiă, expoziție ce va putea fi vizitată până la începutul lunii octombrie, am reușit să stăm de vorbă cu sculptorul, sticlarul și artistul vizual Mihai Țopescu.
Ion Puican, 15.09.2021, 15:15
Cu ocazia vernisajului expoziției Semper Imaginaria, de la Galeria Senso din Bucureşti, expoziție ce va putea fi vizitată până la începutul lunii octombrie, am reușit să stăm de vorbă cu sculptorul, sticlarul și artistul vizual Mihai Țopescu, despre această expoziție și despre proiectele sale de până acum. Despre expoziția Semper Imaginaria, realizată împreună cu artista plastică Rodica Ioana Ghilea, Mihai Țopescu ne-a declarat:
Am adus cinci lucrări care să compună spațiul expozițional al Rodicăi, colega mea de liceu, ea este autoarea acestei expoziții, eu sunt invitatul ei, fiind coleg de liceu, de an și de bancă. Mi-a propus să vin, ea expune pe simeze, iar eu să expun câteva sculpturi. S-a gândit la mine pentru că îmi cunoștea opera, îmi cunoștea activitatea și a zis că se potriveşte relația dintre lucrările mele și lucrările ei – se creează o atmosferă și o unitate expozițională, și de asta am adus cinci lucrări.
Un proiect de mare anvergură și impact, iniţiat ca un manifest împotriva defrişărilor masive, realizat la ideea lui de Mihai Țopescu a fost Pădurea colorată de la Poienari, județul Gorj (sud-vestul României), unde mai mulţi artişti au colorat sute de copaci cu tone de vopsea ecologică:
Înainte de a colora această pădure, aproape 600 de arbori, înainte de acest proiect intitulat Manifest am avut alte proiecte – am avut câteva intervenții la munte, la mare, pe lacuri, pe dealuri, foarte multe intervenții ca artist vizual. Iar punctul culminant, într-adevăr, a fost pădurea colorată de la Poienari – a fost un proiect de moment, care a avut implicații și a fost extrem de vizibil, atât în media cât și în lumea oamenilor obișnuiți, care vin, se fotografiază și mă bucură că citesc, cât de cât. Dacă 10% din cei care intră în pădure din sutele de mii de oameni care trec pe acolo, dacă 10% citesc Manifest-ul este un lucru extraordinar. Și, dacă din acești 10%, 1% chiar conștientizează și se implică, este iarăși un lucru extraordinar pentru mine, nu numai ca artist, dar și ca activist, să-i zic, între ghilimele, activist de mediu.
Anul acesta a însemnat pentru artist şi vernisarea unei expoziţii personale de anvergură, Paradis în dislocare, la Muzeul de Artă din Craiova. Iar un alt proiect este un album la care artistul încă lucrează şi care va oglindi munca sa din ultimii 7 ani în domeniul artei, dar şi al mediului:
A fost o încununare a întregului proiect, din 2014 în 2021, șapte ani, Paradis în dislocare, adică am preluat toate proiectele mele artistice legate de mediu pe care le-am transpus în spațiul expozițional. Urmează acum doar să fac ce mi-a mai rămas, să materializez proiectele mele și în spațiul public. În rest, urmează albumul la care lucrez de patru luni de zile, dar, știi cum e, copilul la nouă luni se naște, așa că mai am încă cinci luni de zile de lucru la acest album, un album care să cuprindă întregul meu proiect artistic. De la, să zicem, proiectele mele legate de Manifest, până la spațiul muzeal.
În încheiere, Mihai Țopescu ne-a mărturisit cum a perceput perioada pandemiei și ce i-a adus aceasta din punct de vedere artistic:
Faptul că am avut liniște și am putut să lucrez. N-am fost deranjat. În plus, aveam câteva proiecte, o expoziție la Bruxelles, una unde eram finalist, la Arte Laguna la Veneția, și unde trebuia să merg. Prin faptul că nu am mers și nu am mai expus, am avut liniștea de a lucra în atelier, în curtea mea, acolo, și a fost și bine, și rău, acum nu știu, dar pentru mine a fost ok.